Invloed val kabinet op ecommerce

invloed val kabinet op ecommerceGisteren is het kabinet dan toch echt gevallen. Verschillende mensen
zijn blij, anderen juist enorm teleurgesteld. Wat vindt de
ecommerce-branche eigenlijk van deze ontwikkeling? En wat zijn de
grootste veranderingen?

‘Ondernemerskabinet’ gevallen
De VVD staat er van oudsher om bekend vaak aan de zijde van de ondernemers te staan en deze stemmen meer dan gemiddeld op deze partij. Toch is het de vraag of ook webwinkeliers blij waren dat de VVD de grootste was. Voor kleine zelfstandigen die werken vanuit huis, hebben veel linkse partijen ook hun voordelen. Op het gebied van ICT en techniek is mogelijk D66 juist sterk en als je een onderneming wilt starten vanuit een uitkering kan het voor jou ook anders uitpakken. 

In ieder geval was een week voor de val nog bekend gemaakt dat ondernemers de laatste tijd niet zo blij waren met het kabinet. Maar wordt het dan beter nu het gevallen is? Het hangt af van wat er dan nu komen gaat. Enkele ontwikkelingen zoals wij ze zien, op een rij.

Prijsstijgingen in de detailhandel
De detailhandel heeft ondanks lagere volumes in verkopen,  in 2011 de omzet redelijk op peil kunnen houden door het doorvoeren van prijsstijgingen. Het kabinet had de plannen om de BTW van 19 naar 21 procent te brengen en dit zou waarschijnlijk weer als excuus worden gebruikt voor een nieuwe prijsstijging in de sector.
Dat het nu is uitgesteld brengt dubbele reacties. Spelers die geen prijsstijging hoeven door te voeren kunnen ermee winnen, maar de algemene gedachte is dat een BTW-stijging zorgt voor koopkrachtvermindering en dus simpelweg minder verkopen. Uiteindelijk zal de BTW-stijging er wel komen maar de vraag is nu wanneer. Mede door de crisis, houden verschillende partijen hun adem in.

Crisis? Wat nou crisis….?
Sinds de val van Lehman Brothers in 2008 is de politiek inmiddels al vier jaar bezig met het onder controle krijgen van de financiële onzekerheden op de verschillende markten. De crisis zorgde voor problemen in totale detailhandel, maar de ecommerce-sector deed hier tot op heden niet aan mee. Integendeel! Webwinkels hadden het imago goedkoper te zijn wat het natuurlijk goed doet als mensen de broekriem moeten aanhalen.

Met de val van het kabinet, is de crisis in ieder geval nog niet bezworen. Toch is het de vraag of webwinkeliers er net als afgelopen jaren een winst uit weten te slaan. Inmiddels is het online winkelen toch wel doorgebroken. Méér online shoppers door een nieuwe crisis, zal waarschijnlijk niet zo’n vaart meer lopen. Als de gewone man nu weer minder te besteden krijgt, zal het dit keer waarschijnlijk ook online voelbaar zijn.

Een Europa!?
Webwinkeliers kijken steeds vaker over grenzen en eerder deze maand werd zelfs een heuse Europese Ecommerce organisatie gelanceerd. Logistieke en culturele drempels zorgden lang voor uitstel maar nu ecommerce echt is doorgedrongen tot het gehele continent is er voor explosieve groei ook een groei over grenzen nodig.

Ondertussen lijkt de politiek steeds meer tegen grenzen aan te lopen. In sommige gevallen zelfs letterlijk. Frankrijk en Duitsland willen mogelijk zelfs weer grensposten activeren wat de logistiek, en inclusief het bezorgen van pakketjes over de grens, niet sneller zal maken. Zonder kabinet zal Nederland hierin in Europa in ieder geval geen serieuze gesprekspartner kunnen zijn. Daarentegen zijn er ook mensen zijn die blij zijn dat de rol van Wilders op Europees vlak momenteel is weggevallen. Zijn reputatie, op Europees gebied, wordt door veel mensen ter discussie gesteld.

Onzekerheid troef, maar die biedt ook kansen!
Wat een zomer zonder kabinet zal brengen weet niemand zeker maar dat we uit mogen gaan van een aanhoudende druk op de beurs en op grote bedrijven en consumentenbestedingen, lijkt voor de hand liggend. Voor ondernemers die de liquiditeit van komende maanden maar met moeite kunnen vinden zal het lastig worden. Banken zullen nog kritischer zijn.

Slecht nieuws voor velen, maar kansen voor anderen. Investeerders hebben op de beurs, of bij de bank, weinig te zoeken. Grote bedrijven moeten even de hand op de knip houden, en dus zullen er kansen ontstaan voor nieuwe partijen. Investeerders zullen zeer zeker het gat opvangen en meer partijen als Nelly.com of Zalando zullen geïnitieerd worden. Voor enkelen van hen zullen het mooie tijden zijn.

En dus gaat de ecommerce een spannende, enge maar vooral bijzondere tijd tegemoet. De zomer van 2012…. Wat zal die brengen?

Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten