Snelgroeiende webwinkels gedoemd tot verkoop

Snelgroeiende webwinkels gedoemd tot verkoop

Webwinkels worden nog altijd vaak vanaf de zolderkamer gestart. Jonge ondernemers starten er een, meestal omdat ze in hun eigen online zoektocht ‘iets’ niet kunnen vinden of omdat ze een gat in de markt zien. Maar verhalen van succesvolle webwinkels hebben een overeenkomst: de ondernemer moest het bedrijf (gedeeltelijk) verkopen om de onderneming fors te laten groeien.

Het online iets niet kunnen vinden of ergens een gat in de markt zien, het zijn ook de redenen waarom onder andere Claudia Willemsen begon met kinderkleding-webwinkel Kleertjes.com, Bernd Damme met zonnebrillen-webwinkel Eye-wear.nl en Maurice Buijs met kortingscode-webwinkel Actiepagina.nl.

Bedrijf verkopen

Inmiddels kent heel Nederland deze succesverhalen, van Kleertjes.com tot en met Actiepagina.nl. Toch is het interessant om dit succes onder de loep te nemen, want alle verhalen hebben hetzelfde kenmerk: de ondernemer heeft het bedrijf (gedeeltelijk) verkocht om het te laten groeien.

Hoewel het opzetten van een webwinkel in eerste instantie vaak hobbymatig gebeurt, kan succes snel komen. Al snel is er meer ruimte voor voorraad nodig, moet er een extra medewerker aangenomen worden en dient de webwinkel technisch uitgebreid te worden. Maar wanneer de ondernemer echte groeiambities heeft, dan is er hulp van een zakelijk partner nodig voor kennis, kunde en/of kapitaal.

Een ondernemer kan dan besluiten om het bedrijf gedeeltelijk of volledig te verkopen. Niet iedere entrepreneur heeft tenslotte de aspiratie om het bedrijf door deze volgende ondernemingsfase te loodsen, de zogenoemde pioniers/serieondernemers.

Zo verkocht Willemsen tweederde van haar aandelen in Kleertjes.com aan de investeerders Comnaar Investment en Mentha Capital. Damme besloot om Eye-wear.nl compleet te verkopen aan het consortium Citylens, Crystal Beheer en EEN Media. En Buijs maakte een grote klapper door Actiepagina.nl aan het grote Amerikaanse Retailmenot te verkopen (hij blijft wel aan in loondienst om de Nederlandse webwinkel verder uit te bouwen).

Overnamemarkt

Het zijn slechts enkele voorbeelden van succesvolle online shops, maar snelgroeiende webwinkels zijn bijna gedoemd tot een (gedeeltelijke) bedrijfsverkoop. Dit vooruitzicht komt voor in iedere ondernemingsfase, van start-up tot en met volwassen bedrijf. Denk maar eens aan grootmachten als Bol.com en Wehkamp, die ondanks hun omvang nog altijd forse groeiambities hebben.

In deze ondernemingsfase kom je dan vaak uit bij de grotere investeringsmaatschappijen, die met hun financiële oorlogskas deze groei daadwerkelijk kunnen financieren. Zo heeft Bol.com al zakelijke partners als investeerders Cyrte Investments en NPM Capital gehad, terwijl Ahold nu de eigenaar is. Wehkamp is net als zustersites FonQ en Create2Fit in handen van investeerders. Vooralsnog lijkt Coolblue de dans te ontspringen, hoewel het een kwestie van tijd lijkt te zijn voordat deze webwinkel een gedeelte van het bedrijf verkoopt om door te groeien.

Het is dan ook goed nieuws dat er op de overnamemarkt een groeiende vraag naar webwinkels met veel groeipotentie is. Zowel MBI-kandidaten (management buy-in; externe particulieren), strategische kopers (grote, internationale bedrijven) als financiële kopers (investeerders) tonen steeds meer interesse om schaalbare webwinkels te kopen.

Webwinkel-ondernemers die merken dat ze een zakelijk partner nodig hebben, kunnen tegenwoordig actief de online overnamemarkt op om hun bedrijf in de etalage te zetten. Op deze manier kunnen ze zelf hun ideale koper vinden om hun bedrijf door te laten groeien.

Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten