Wat te doen met de BTW-verhoging?

Wat te doen met de BTW-verhoging?

Naar verwachting gaat op 1 oktober het hoogste btw-tarief van 19 naar 21 procent. En webwinkeliers staan dan voor de keuze: gaan ze de prijzen verhogen of nemen ze hun verlies? Niet voor iedereen is die vraag even gemakkelijk te beantwoorden, want je hebt al snel te maken met op de loer liggende concurrenten of boze klanten.

De vraag over de BTW-verhoging werd gesteld op het Webwinkel Forum, waarbij de topicstarter zelf gelijk aangeeft dat hij zijn prijzen niet kan verhogen. “Aangezien mijn concurrenten (die deels buiten Nederland zitten) dit ook niet zullen doen”. En hij geeft daarnaast nog een goed argument: als je constant met strategische prijzen zoals €1,99 of €9,99 werkt, dan is het doorverrekenen van de BTW-verhoging ook niet zo’n vanzelfsprekende stap. En: “daarbij komt nog eens dat ik deels van particulieren inkoop, dus die verhoging komt extra hard aan.”

Wel of niet doorberekenen?

Dat klinkt weinig positief dus. Maar voor een aantal mede-webwinkeliers uit het topic liggen de zaken net iets anders. Zo gaat Jeroen waarschijnlijk alleen van een paar dure producten de prijzen aanpassen. De prijzen van goedkope producten wijzigt hij sowieso niet zo vaak. Gebruiker Mark73 denkt, gezien de marges die hij maakt op z’n producten, dat hij het ‘helaas moet doorberekenen op de klant’. Voor Tanya geldt hetzelfde. Zij voegt daar nog aan toe dat ze wel benieuwd is wat de concurrentie zal gaan doen.

Als je al een aardige marge hebt, kun je kiezen de verhoging niet op de consument te verhalen.

Je mag natuurlijk zelf bepalen of je de aangekondigde BTW-verhoging gaat doorberekenen aan de consument, al zal die er waarschijnlijk niet blij mee zijn. Als jij per se de goedkoopste wil zijn in de branche en je hebt al een aardige marge, dan kun je ervoor kiezen om de verhoging niet op de consument te verhalen. En vergeet dan ook de BTW over de verzendkosten niet!

Moment van verzenden of van leveren?

Administratief kan de BTW-verhoging ook nog voor wel wat haken en ogen zorgen. Zoals het er nu voorstaat, kunnen facturen met verschillende percentages namelijk straks door elkaar heen lopen. Een aardig detail: normaal gesproken wordt op het moment van het maken van de factuur, ook het BTW-percentage bepaald.

Het moment van leveren is doorslaggevend voor deze btw-verhoging.

Voor deze BTW-verhoging lijkt te worden besloten dat het moment van leveren doorslaggevend is. Als er iets vóór 1 oktober 2012 wordt geleverd dan is de BTW-verhoging niet van toepassing. Dus ook niet als de factuur pas later komt. Wordt er op of na 1 oktober geleverd, dan geldt het percentage van 21% BTW. Ook als er al in september is afgerekend.

BTW-verhoging is nog niet definitief!

Alles lijkt erop dat de verhoging werkelijk wordt doorgevoerd maar helemaal zeker, is de BTW-verhoging overigens nog niet. Het zit nog in de politieke molen en er is dus nog een kansje dat het naar 1 januari wordt verschoven of zelfs helemaal wordt afgeblazen. Al is die laatste kans, vrij klein.

Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten