Webwinkel ondernemingsplan anders?

Het starten van een webwinkel is een hele stap. Zelfs als je van de inkomsten niet hoeft te leven is het aan te raden te starten met een ondernemingsplan. Maar wat is nu uniek aan het ondernemingsplan van een webwinkel?

Inhoud ondernemingsplan
De inhoud van een ondernemingsplan is niet vooraf te vertellen. Dit zal per ondernemer en onderneming verschillen. Niet alle bedrijven kunnen dan ook met hetzelfde raamwerk van start en zelfs tussen webwinkels zullen veel verschillende ondernemingsplannen voorkomen. Toch zijn er een paar dingen die je eigenlijk altijd even kort in je ondernemingsplan wilt meenemen.

  1. Samenvatting
  2. Wie ben jij?
  3. Wie is je onderneming?
  4. Wat ga je verkopen (in details als het kan!)
  5. Wie is je klant?
  6. Wat is je meerwaarde voor deze klant?
  7. Hoe bereik je deze klant?
  8. SWOT-analyse
  9. Cijfermatige verwachtingen en onderbouwing

Bovenstaande zou elk ondernemingsplan in de basis moeten bevatten. Op deze manier is het voor jou duidelijk waar je sterktes en zwaktes liggen en wat je verwachtingen zijn. Het succes van je bedrijf wordt meetbaar en controleerbaar. Elke dag kun je zien of je nog op de juiste weg zit.

Webwinkel ondernemingsplan
Als je een webwinkel gaat beginnen kom je met bovenstaande ver. Misschien is het zelfs voldoende. Er zijn succesvolle webwinkels die bovenstaande op maximaal twee A4tjes kunnen zetten. Toch zijn naast bovenstaande punten bepaalde hoofdstukken welke in veel webwinkel ondernemingsplannen regelmatig naar voren komen.

Webwinkel software
De webwinkel software is in vergelijking de keuze voor een pand, inrichting, huisstijl, kassa… alles in een. Deze keuze is zo invloedrijk dat de webwinkel software keuze en kenmerken regelmatig apart beschreven worden in het ondernemingsplan. Waarmee wil je werken en waarom? En hoe zit dit in de nabije toekomst? Sommigen beschrijven de navigatie, of enkel kenmerken ervan. Bijvoorbeeld hoeveel lagen deze de diepte in mag gaan of op wat voor manier deze tot stand komt.

Veiligheid & betrouwbaarheid
De veiligheid van webwinkel en de klant is zeer belangrijk. In veel ondernemingsplannen komen zaken terug als keuzes voor keurmerken, betalingsproviders, veiligheidsiconen en veilige verbindingen. Hoe de webwinkel met privacy omgaat en klantgegevens. Hoe de webwinkelier zelf te bereiken is en hoe hij om zal gaan met ontevreden klanten, klachten, retourzendingen etc.

Logistiek
Wie wordt je leverancier? Hoeveel voorraad kun je aan? Hoe organiseer je jouw voorraad en wat kun je doen als jouw leverancier op eens jou niet meer gaat leveren? Als je een order krijgt, hoe gaat het logistieke systeem dan werken? Heb je alle voorraad thuis en ga je deze zelf inpakken? Welk bedrijf laat je de verzending doen? Wat worden je levertijden en hoe kun je deze garanderen? Als bijv. jouw leverancier ermee stopt?

Klanten werven
Voor veel webwinkels verreweg het belangrijkste hoofdstuk. In elk ondernemingsplan moet het wel naar voren komen maar voor een freelance ICT-er die al kan bouwen op zijn netwerk is het toch anders als voor een startende webwinkel. Veel webwinkels beginnen met adverteren in zoekmachines of proberen zelf naamsbekendheid te genereren. Maar dit is soms duur en lastig! Hoe kun je nog meer aan klanten komen? En hoeveel bezoekers heb je nodig om een verkoop te realiseren? Hoeveel is een bezoeker je waard? Hoeveel verwacht je er ongeveer te krijgen? Dit zijn zaken waar een webwinkelier vooraf goed over na moet denken!

Juridische en fiscale zaken
Weet je hoeveel belasting je over inkomsten moet afdragen? Een leuke basis, maar als je een webwinkel gaat beginnen is dit nog onvoldoende. Heb je algemene voorwaarden voor elkaar? Ken je de wetgeving over electronische commercie? Kun je voldoen aan voorwaarden zoals bijvoorbeeld keurmerken die stellen? Als je jouw webwinkel inschrijft bij de KVK wordt je juridisch opeens behandeld via de zakelijke wetgeving. De Belastingdienst verwacht opeens een zakelijke aangifte. Ben je hier klaar voor? In je ondernemingsplan beschrijf je wat je hebt gedaan om je hier goed op voor te bereiden.

Financieel
Een webwinkel lijkt goedkoop maar uit eigen onderzoek zitten we toch al vaak op een 25.000 euro opstartkosten. En dat is gemiddeld. Grote webwinkels hebben hier nog niet genoeg aan. Daarnaast zal een webwinkel echt niet direct de eerste dag dat hij online staat enorme verkopen realiseren. Hoe kom je door die eerste maanden heen? Wat zijn je verwachtingen eigenlijk van je webwinkel en hoeveel kost het om jouw webwinkel te beginnen?

Dirkjan

Dirkjan

Dirkjan Vis is oprichter en eigenaar van Ecommerce News.

Bekijk alle berichten van Dirkjan

Gerelateerde berichten