One Stop Webshop: ‘Zelfs de software is niet heilig’

One Stop Webshop: ‘Zelfs de software is niet heilig’

Wie One Stop Webshop alleen kent als aanbieder van webwinkelsoftware heeft het mis. Dat ontdekten wij bij ons laatste bezoek. Het bedrijf wil zich steeds meer inzetten als internetbureau en dat gaat dus verder dan alleen de webwinkelsoftware zelf. Zo is het momenteel actief met veel maatwerk en zelfs klussen waarin het hele ketens optimaliseert. Wij spraken Michel Willems over deze ontwikkelingen.

Wij kennen One Stop Webshop vooral van de webwinkelsoftware, maar tegenwoordig kun je het bedrijf beter zien als een fullservice-internetbureau. “We zijn inderdaad gestart met de software als verdienmodel maar dat bleek voor ons uiteindelijk niet goed te werken”, geeft Michel Willems bij ons bezoek aan het bedrijf aan. “Bij kleinere klanten is het veel repeterend werk en we willen dat elke klant kan groeien. Dat zorgde ervoor dat we vrij veel service begonnen te bieden aan klanten die daar niet voor konden betalen. We hebben dus onze focus de afgelopen jaren aangepast.”

Mercedes Benz en Lidl als klant
One Stop Webshop bouwt nu maatwerk. Grote namen die al gebruikmaken van de diensten van het bedrijf zijn bijvoorbeeld Mercedes Benz en Lidl. “Werken voor bekende merken die iedereen kent, is natuurlijk heel fijn. Maar het zijn niet alleen de grote namen waar ik trots op ben. Zo hebben we De Berkel, een hele grote leverancier van bedrijfskleding als klant. Dat is echt een geweldig project. Logt een verpleegster van ziekenhuis X in? Dan ziet ze de uniformen waar zij uit kan kiezen en haar budget, eventueel uitgedrukt in punten. Als ze besteld binnen haar budget wordt alles direct verwerkt. Mocht er een aanvraag zijn buiten het budget, bijvoorbeeld omdat er een scheur in haar jurk zit, dan krijgt de budgethouder een signaal. Die kan vervolgens authoriseren. Uiteindelijk komt alles netjes binnen in een ERP systeem. We besparen heel veel gedoe bij managers, maken het leuker voor de drager van de kleding en maken het proces ook voor de leverancier efficiënter.”

“We faciliteren nog altijd zo’n duizend webshops, maar nieuwe klanten die alleen op zoek zijn naar basissoftware verwijzen we nu wel regelmatig door. Wij willen echt actief iets van de webshop kunnen maken en zoeken dus meer de maatwerk-klanten. Hoever dat kan gaan? Nou zelfs onze eigen software is daarbij niet altijd heilig. Zo hebben we een groothandel op onze software draaien die ook graag zijn klanten wil helpen met de stap naar online. Dat kan via One Stop Webshop maar zijn klant kan zelf kiezen. Wil die Magento? Dan zorgen we ook daar dat het aanbod correct online komt te staan. Op die manier hebben we inmiddels ook Magento-webshops ontwikkeld.”

“In deze case kunnen we daarmee bijna de hele keten optimaliseren. Van producent tot groothandel, retailer en eindgebruiker. Zeker in een specifieke combinatie of bij zaken als voorraadbeheer, administratiekoppelingen of als er andere aandachtspunten bij te pas komen die niet standaard zijn, weet ik zeker dat de mensen hier op de werkvloer er met passie voor aan de slag gaan.”

Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten