OOSEOO: ‘Ook jij kunt concurreren met Coolblue’

OOSEOO: ‘Ook jij kunt concurreren met Coolblue’

Hét voorbeeld in de ecommerce momenteel? Coolblue. Even los van of er nu wel of geen geld wordt verdiend, bijna iedereen kijkt jaloers danwel respectvol naar deze nieuwe reus in het retaillandschap. Toch kun jij er ook prima mee concurreren, denkt Mark Jansen, eigenaar van OOSEOO.

Coolblue is op dit moment een van de meest besproken retailers. In de media komen alle ontwikkelingen – of het nu draait om brandbuilding, klantenservice of de eigen vervoersdienst – uitgebreid aan bod. Wat moet je hier nu mee als gemiddelde retailer? Volgens Mark Jansen, eigenaar van internetmarketingbureau OOSEOO, kun je er vooral van leren hoe jij het níét moet doen.

“Of Coolblue het goed doet? Ik kan niet in hun portemonnee kijken, maar van de buitenkant ziet het er prachtig uit. Wat ik daarvan aan mijn klanten aanraad? Heel weinig. Natuurlijk kun je succes hebben als je dingen hetzelfde doet als de grote jongens, maar vergeet dan niet dat die een voorsprong hebben qua kapitaal, ervaring, inkoop of mankracht waar het heel lastig mee concurreren is. Alleen als je een investeerder hebt die het prima vindt als jij tientallen miljoenen verlies gaat maken is het interessant om te zien of je echt het gevecht met dit soort grote jongens aan moet gaan.”

“Ik hoor het maar wat vaak. Dan komt er een webwinkelier die zijn handvol webshops gebaseerd op trefwoorden ook onder een merk wil zetten. Hij las in de bladen dat webwinkels zonder duidelijk merk geen toekomst hebben en ziet inderdaad hoe Coolblue, FonQ of andere spelers succesvol een merk weten op te bouwen die meerwaarde biedt. Dat wil hij ook! Maar mensen die zo makkelijk beïnvloedbaar zijn door de media of de grote namen lijken mij al snel kansloos. Zodra je direct dat gevecht aangaat moet je van goeden huize komen want je geeft heel duidelijk je thuisvoordeel weg.”

“Of je bij voorbaat kansloos bent tegen grote jongens? Integendeel! Juist spelers als Coolblue bieden veel marktkansen. Maar dan moet je ze wel pakken, daar waar het pijn doet. Juist omdat deze speler naar een merk groeit, betekent het dat er nichekansen ontstaan. Niemand weet meer precies wat nu het assortiment van Coolblue is, of welke webshops ze precies hebben. Zelfs de baas van Coolblue weet dat niet meer! Ooit had deze speler enkele tientallen niche-webshops en zaten ze daar bovenop, maar tegenwoordig hebben ze honderden domeinnamen terwijl het management vooral inzoomt op wat het merk als geheel doet. Geloof mij, er zitten veel niches tussen waarin Coolblue allesbehalve een winnaar is. Als jij één van die nichewinkels aanvalt en daar je helemaal op focust kun je die strijd echt wel winnen.”

“Hetzelfde is voor toepassing voor elke andere grote reus. Het is leuk om ontwikkelingen bij deze spelers te volgen maar in veel gevallen zijn deze kansloos om te kopiëren. Grotere spelers van nu hebben vaak het geluk gehad dat ze in de juiste tijd zijn ingestapt, de trucjes van hun tijd hebben begrepen en nu de voorsprong in de markt hebben; en daar is het lastig tegenop boksen. Om de strijd te winnen zul je een specialist of nichespeler moeten zijn of op een ander terrein een unieke marktaanpak hebben.”

Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten