Creditcard

Creditcard als online betaalmethodeDe creditcard werd al in de jaren ’50 geïntroduceerd. In veel landen behoren de kredietkaarten, zoals ze ook wel worden genoemd, tot de populairste betaalmiddelen. Niet in de laatste plaats vanwege de wereldwijde acceptie en de consumentenbescherming. In ons land is het oer-Nederlandse iDeal nog altijd de koploper, al neemt het percentage creditcardbetalingen jaarlijks toe.

Nieuws over creditcards

Onze laatste nieuwsberichten over creditcards zijn:

Redenen om voor een creditcardbetaling te kiezen

Dat de creditcard is uitgegroeid tot een van de populairste internationale betaalmethodes heeft meerdere redenen. Om te beginnen speelt het gebruiksgemak een rol. De kredietkaart wordt wereldwijd geaccepteerd, waardoor consumenten erg vertrouwd zijn geraakt met dit betaalmiddel.

Creditcards verlagen de koopdrempel.

Ook het feit dat er tijd tussen de aanschaf en de incasso zit, kan consumenten over de streep trekken om toch die order te plaatsen. Daarnaast zijn consumenten beschermd vanwege de chargebackregeling van de creditcardmaatschappij. Dit houdt in dat zij hun aankoopbedrag terugkrijgen op het moment dat de webwinkel zijn afspraken niet nakomt.

Creditcards: wat zijn de voordelen voor de ondernemer?

Creditcards behoren tot de oudste betaalmethodes voor online aankopen. Hoewel de kredietkaarten vooral in Amerika erg populair zijn, wordt het ook in Europa steeds gebruikelijker om met een creditcard te betalen.

Creditcards zijn ideaal voor crossborder-aankopen.

Wanneer je met je webwinkel ook buitenlandse klanten bedient of wil bedienen, ontkom je er eigenlijk niet aan om een internationale betaalmethode als de creditcard aan te bieden. Bovendien geeft het je webwinkel een veilige(re) uitstraling. Het geeft (buitenlandse) consumenten een vertrouwd gevoel wanneer zij kunnen afrekenen met een betaalmethode die zij kennen.

Hoe gebruik je de creditcard als achterafbetaalmethode?

Als webwinkelier ben je verplicht om een achterafbetaalmethode aan te bieden. Een oplossing van bijvoorbeeld Klarna, Afterpay of Billink kan ook, maar vanwege de hogere kosten van deze achteraf-betaalmethodes kiezen ook veel ondernemers (in eerste instantie) voor het aanbieden van creditcardbetalingen.

Dit kan omdat de betaling uit twee delen bestaat. Allereerst moet de creditcardmaatschappij de aanvraag goedkeuren. Dit gebeurt – vaak razendsnel – op het moment dat de klant een order plaatst. De daadwerkelijke incasso volgt later, meestal over een paar weken. Als jij ervoor zorgt dat de betaling plaatsvindt nadat de consument het product in huis heeft, is er dus sprake van achterafbetalen.

Wat zijn de nadelen van creditcards?

De aansluiting of acceptatie van creditcards kan iets complexer verlopen vergeleken met andere betaalmethoden. Zeker als jij al een verleden hebt met een maatschappij of als je producten verkoopt die zijn ingedeeld in bepaalde risicoklassen. Dit komt omdat de creditcardmaatschappij de betaling voorschiet. Hierdoor zijn ze kritischer naar welke producten ze willen financieren en met wie ze zakendoen.

Een ander nadeel van creditcards is dat ze tijdelijk geldig zijn. Zeker in de subscription commerce – waarin bijvoorbeeld Spotify, Netflix of andere retailers opereren die regelmatig incasseren bij consumenten – is het verlopen van de creditcard een rode vlag. Na de vervaldatum is de kaart niet meer bruikbaar en gebruikers hun creditcardgegevens vernieuwen. Niet iedereen doet dit, waardoor de kans groot is dat je deze (slapende) abonnees kwijt bent.

Waarom zijn creditcard-betalingen duurder?

Creditcard-betalingen zijn meestal wat duurder dan iDeal-betalingen. Dit komt omdat je een percentage van het aankoopbedrag aan de creditcardmaatschappij betaalt. De commissie die je betaalt verschilt per kaartverwerker. Waar je bij de ene partij bijvoorbeeld 1,75 procent betaalt, kan dit bij de andere aanbieder 2,5 procent zijn.

Vroeger losten sommige retailers dit op door transactiekosten door te rekenen aan de klant, maar dit mag sinds 2019 niet meer. Tenminste, als je klant een consument is uit de Eurozone. Voor zakelijke transacties en consumenten buiten de Eurozone mag je nog wel een toeslag rekenen.

Sinds 2019 mag je geen toeslag rekenen voor creditcardbetalingen.

In de praktijk is dit echter lastig om dit onderscheid te maken, omdat je op het moment van de autorisatie nog niet weet waar jouw klant vandaan komt. Het is daarom beter om geen toeslag te rekenen voor creditcardbetalingen. Voor officiële achterafbetaalmethodes als Klarna en Afterpay mag je wel een toeslag vragen.

Creditcards en fraude

Vroeger werden creditcards regelmatig geassocieerd met frauduleuze praktijken. Dit komt omdat een transactie tot maximaal zes maanden teruggeboekt kan worden. Voor de consument is dit ontzettend fijn, want het verlaagt de drempel om geld uit te geven.

De keerzijde van de consumentenbescherming is dat het ook kan worden misbruikt. Een klant kan bijvoorbeeld zeggen dat hij zijn order nooit heeft ontvangen, terwijl hij het pakket wel degelijk heeft gehad. Ook verloren of gestolen creditcards werden veelvuldig misbruikt.

Het wordt steeds lastiger om te frauderen met creditcards.

Door de komst van pincodes op de kaarten werd het voor fraudeurs gelukkig al moeilijker om lukraak artikelen te bestellen. En bij eventuele datalekken is het niet meer gezegd dat kaartgegevens in verkeerde handen terechtkomen. Tijdens een betaalevent vertelde creditcard-aanbieder Visa ons dat het werkt met tokens, waardoor er bij een lek geen kaartgegevens vrijkomen.

Hoeveel mensen betalen met creditcard?

In Nederland vertegenwoordigt iDeal meer dan de helft van het online betaalverkeer. Uit de Markt Monitor Q1 2021 van Thuiswinkel kwam naar voren dat maar liefst 69 procent van de online aankopen wordt afgerekend met iDeal. Acht procent van de orders bij Nederlandse webwinkels wordt afgerekend met creditcard.

Kijk je echter naar de uitgaven, dan vertegenwoordigt de creditcard twaalf procent van de online bestedingen. Hieruit kun je concluderen dat consumenten vooral duurdere aankopen met creditcard betalen.