PSP-markt onder druk: Wie zijn de eerste verliezers?

PSP-markt onder druk: Wie zijn de eerste verliezers?

Verschillende PSP’s en marktkenners roepen het al een tijdje maar nu zijn de eerste kleerscheuren in de markt van betaalaanbieders dan ook werkelijk te aanschouwen. Zien we komend jaar de eerste tekenen van een consolidatieslag in de PSP-markt en welke spelers zijn daar – volgens Webwinkel Weblog – als eerste de dupe van?

De concurrentie tussen betaalaanbieders is al jaren aan de gang, maar door de markt waarin ze zich bevinden resulteerde dit in weinig verliezers. Om te beginnen kwamen er afgelopen jaren te veel nieuwe webwinkels en aanbieders van webwinkelsoftware op de markt waardoor vrijwel elke PSP nieuwe klanten aan zich heeft kunnen binden. Daarnaast groeiden bestaande webwinkels snel, waardoor ook PSP’s die maar met moeite hun klantenbestand konden vasthouden nog altijd hoge groeicijfers in aantallen transacties konden realiseren. En die transacties, daar was goed geld op te verdienen.

Maar de markt begint volwassen te worden, waardoor de concurrentie onderling heviger wordt. Niet alleen tussen de PSP’s zelf, maar vooral in de markt die zij bedienen. Webwinkels hebben lang niet allemaal meer dubbele groeicijfers. Het aantal starters is nog altijd hoog, maar het aantal dat werkelijk het stadium van winstgevendheid bereikt is laag. Daarnaast staan de tarieven onder druk. Was een iDeal-transactie niet lang geleden nog ruim vijftig cent per stuk waard, tegenwoordig haalt deze soms de twee dubbeltjes niet meer en de verwachting is dat het tarief verder gaat dalen. De markt schreeuwt om innovaties, maar nu die grotendeels uitblijven vragen retailers zich langzamerhand af waarom een banktransactie in een winkel maar enkele centen kost en dezelfde dienst online tien keer zoveel moet kosten?

Nieuwe gezichten weten niet te boeien
De verwachting is dat er dit jaar op de Webwinkel Vakdagen weer met lage iDeal-tarieven geadverteerd zal worden en dat er nog altijd nieuwe spelers op de markt komen. Ons valt vooral op dat de nieuwe namen maar weinig voet aan de grond lijken te krijgen. Ginger Payments kwam deze week zeker met indrukwekkende cijfers maar om echt mee te doen moeten ze komend jaar op zijn minst verdrievoudigen. PayCheckout overtuigde ons van een lange adem en de positieve referenties, maar we moeten hun eerste klant nog leren kennen. Over de komst van nieuwkomer Postcode.nl publiceerden wij al eerder onze twijfels.

Het zijn niet alleen de starters op de markt die stil zijn. Adyen stoomt als een malle door en zowel Mollie als MultiSafepay toonden ons mooie groeicijfers. Buckaroo die in 2014 een ‘tumultueus jaar‘ heeft gehad, lijkt in 2015 op de weg terug, maar bij veel andere spelers is het stil. In de wandelgangen hebben wij begrepen dat Qantani Payments inmiddels via Mollie loopt en dus wel een eerste verliezer is te noemen. Het bedrijf wordt nog altijd genoemd bij Currence, maar het is de vraag voor hoelang.

Een andere speler waarbij wij onze twijfels hebben is DocData Payments. Iedereen kent het bedrijf van haar fulfilmentdiensten en na de overname is er ongetwijfeld voldoende kapitaal- en mankracht, maar het is onduidelijk of de nieuwe eigenaar ook echt zit te wachten op deze PSP-tak. Afgelopen week kwam de organisatie naar buiten met enkele vacatures en nieuwsberichten, waaronder het zeer interessante Tokenisatie. Daarvoor was het echter maandenlang stil en DocData staat vooral bekend als speler in het hogere internationale segment. Of het daarvoor nog altijd voldoende innovatief is, daar zijn wij nog niet van overtuigd.

Stille Sisow
Daarnaast valt ons de stilte op van Sisow. Het zeer sympathieke bedrijf uit het zuiden van het land wist eerder regelmatig de markt op te schudden omdat het tegen geringe tarieven kwalitatieve nieuwe diensten wist aan te bieden. Om die reden werd Sisow omarmd door aanbieders van webwinkelsoftware en is het een populaire speler in de startersmarkt.

Maar met de prijsdalingen in de markt is Sisow opeens niet zo goedkoop meer en afgelopen jaar heeft het bedrijf weinig te vertellen gehad. Ongetwijfeld zijn er nog veel starters die kiezen voor Sisow, maar of daarmee ook transactievolume kan worden gemaakt is tegenwoordig niet zo zeker. Als we de nieuwspagina mogen geloven bestaat – naast twee storingen – het complete nieuws van afgelopen jaar uit het feit dat ze gesloten zijn met Hemelvaart en dat ze tijdens Pasen en de Dag van de Arbeid geen betalingen konden faciliteren…

sisow_nieuws

Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten