SEOshop Connect in teken van nieuwe webwinkelsoftware

SEOshop Connect in teken van nieuwe webwinkelsoftware

Gisteren vond SEOshop Connect plaats in de Jaarbeurs Utrecht. Het was de eerste keer voor het Amsterdamse bedrijf dat ze hiervoor naar Utrecht waren uitgeweken, maar dat had een goede reden. Mede door de lancering van SEOshop 2 was het met zo’n vijfhonderd man volle bak.

Keynotes van onder andere Google en Bol.com hebben daarbij ongetwijfeld geholpen, maar de bezoekers waren vooral benieuwd naar de ontwikkelingen van de webwinkelsoftware die eerder deze week werd gelanceerd. Mede daarom trapte CEO Ruud Stelder – anders dan in het programmaboekje stond aangegeven – de dag direct af met enkele trends in ecommerce.

“Mcommerce, social commerce en de noodzaak van een persoonlijke aanpak zullen de boventoon voeren”, zo gaf Ruud tijdens zijn presentatie aan. “Daarnaast wordt de laadsnelheid van webwinkels steeds belangrijker. Of een klant nu online of offline wil winkelen, het oriëntatieproces begint in veel gevallen online. Naast het bieden van voldoende informatie is snelheid essentieel. Als het laden van de site langer duurt dan vier seconden haakt 75% van de bezoekers af. SEOshop voldeed prima aan deze wensen maar door alle nieuwe technieken zouden we de software vandaag de dag anders hebben gemaakt. Beter. En dus is er een compleet nieuw softwarepakket ontwikkeld.”

‘Met dit platform zetten we een wereldstandaard’
Daar wilden wij wel meer over weten en dus gingen we na de presentatie nog even met Hjalte Niehorster, productmanager bij SEOshop, en Ruud in gesprek. “Als SaaS-speler een nieuw platform from scratch bouwen, en ondertussen je huidige pakket on top of the market houden, kan dat? Nee. Maar we hebben het wel gedaan. Dat moest ook wel, want iedereen is het erover eens dat ecommerce hard gaat, maar in mijn ogen groeit het nog véél harder dan we ons kunnen voorstellen. Met het nieuwe platform kunnen we zoveel sneller ontwikkelen.”

SEOshop 2 heeft veel voordelen maar in een notendop moet het de klant een betere gebruiksvriendelijkheid, extra snelheid en meer connectiviteit bieden. Het platform kreeg een nieuw design, maar verder is de voorkant redelijk gelijk gebleven. Het is voornamelijk de optimalisatie van de backend waar de nodige manuren in zaten. Met SEOshop 2 zet de partij volgens eigen zeggen een wereldstandaard. “Het systeem is volledig API-gebaseerd. Het is in feite een interne API die ook extern werkt. Daarnaast is de backend compleet vernieuwd waarbij tientallen uren aan (eyetracking)onderzoek hebben gezorgd voor een veel logischere opbouw. Bijvoorbeeld niet meer eerst een merk aanmaken op het merken-tabblad voor je een product kunt toevoegen. Gewoon alles logisch bij elkaar.”

Grens van tienduizend webwinkels doorbroken
Gebruikers krijgen gefaseerd toegang tot SEOshop 2. In eerste instantie mogen klanten zelf bepalen of ze het oude of nieuwe platform gebruiken, waarbij ze zelfs de mogelijkheid krijgen om tussentijds heen en weer te switchen. Uiteindelijk zal iedereen overgaan op SEOshop 2. Momenteel is het ecommerceplatform alleen in Nederland uitgerold, buitenlandse versies zullen snel volgen.

SEOshop 2 is dus parallel ontwikkeld en met de nieuwe webwinkelsoftware kunnen teams nog veel makkelijker naast elkaar werken. Inmiddels werken er bij SEOshop ruim honderd man, een groei die volgens de heren in lijn ligt met de stijgende omzet en klantenaantallen. Want het bedrijf heeft ook 2014 met kleine zwarte cijfers af kunnen sluiten, dus qua continuïteit maakt het zich geen zorgen. Zo heeft het ook de mijlpaal van tienduizend webwinkels kunnen doorbreken en volgens de heren is daarmee het einde nog zeker niet in zicht. “Of we de groei in ons segment vast kunnen houden gezien het aantal succesvolle webwinkels dat Nederland telt? Je hoort wel eens van een totaal van veertig- of vijftigduizend webwinkels. Ik snap niet waarom ze daarmee komen. Als je het verdrievoudigt ben je nog zeer voorzichtig.”

“Met die genoemde aantallen kijken ze bij de KvK naar postorderbedrijven ofzo, alsof wij alleen die bedrijven bedienen. Nederland telt zo’n anderhalf miljoen bedrijven, negentig procent daarvan heeft al een website en op een derde daarvan wordt al online iets verkocht. Grote concerns als Philips hebben – even los van SEOshop – soms al meer dan tien of twintig webwinkels, maar die worden nooit in de schattingen meegenomen. Duitsland is nog vele malen groter maar in theorie zouden we op termijn ook in Nederland alleen al tienduizenden webwinkels moeten kunnen bedienen.”

Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten