SEOshop gaat zelf betalingen aanbieden

SEOshop gaat zelf betalingen aanbieden

Webwinkelsoftware-aanbieder SEOshop gaat vanaf 1 december zelf betalingen aanbiedingen. Naar eigen zeggen is het hiermee het eerste webwinkelplatform in Europa dat dit doet. Voor nieuwe klanten van SEOshop kan het nieuws gunstig uitpakken, omdat ze nu niet langer zelf prijsafspraken hoeven te maken met PSP’s, maar kunnen profiteren van de deal die SEOshop heeft gemaakt.

Als webwinkelier kun je pas artikelen verkopen als je betaalmethoden in je webshop hebt geĂŻmplementeerd. En daarvoor moet je een deal sluiten met een payment service provider. Je betaalt dan bijvoorbeeld een vast tarief per maand en zoveel cent per transactie aan het bedrijf dat je betaalverkeer afhandelt.

SEOshop gaat nu dus per 1 december onder de naam SEOshop Payments zelf zo’n betaalmodule aanbieden aan de klanten van de webwinkelsoftware, met als meest uit het oog springende resultaat dat die per transactie minder kwijt zijn dan normaal. Hoeveel lager het tarief wordt, wil het bedrijf nog niet bekendmaken.

“Transactiekosten zijn afhankelijk van volume en onderhandeling, wat de markt voor elektronische betalingen zeer intransparant maakt voor de meeste webwinkeliers”, zo zegt Max Verduyn, die CFO is bij SEOshop. “We zien dat veel eigenaren van groeiende webwinkels moeite hebben om hierbij goede afspraken te maken. We bieden nu een ‘below market price’-oplossing die transparanter is. Hiermee zijn we de eerste in Europa.”

Het bedrijf gaat creditcards en iDeal faciliteren. Voor een oplossing als Klarna of PayPal moet je dus wel met een partner van SEOshop zelf een contract overeenkomen. Een eigen SEOshop-kassa is eigenlijk ergens wel een logische keuze. Onder eigen vlag kunnen ze zelf het papierwerk uit handen nemen en is de kans groter dat klanten ook voor deze oplossing kiezen. Verder is het dan waarschijnlijk makkelijker ontwikkelen. Zo geeft het bedrijf zelf aan dat refunds straks makkelijker te  realiseren zijn bijvoorbeeld.

Verandering in de betaalmarkt op komst
Overigens is SEOshop niet echt de eerste webwinkelsoftware-aanbieder die zelf betalingen aanbiedt, het Nederlandse LogiVert doet dit ook al sinds oktober vorig jaar. SEOshop gaat er in het persbericht prat op dat ze als ecommerce-platform met tienduizenden bestellingen per dag een veel betere onderhandelingspositie heeft dan haar klanten. “SEOshop gebruikt dit schaalvoordeel om pakketten aan te bieden met een veel lagere kostprijs per transactie dan gebruikelijk is in de markt. Webwinkeliers hoeven hierdoor niet zelf meer te onderhandelen en is zo geprijsd dat het voor zeker 98 procent van de SEOshop-klanten een kostenbesparing oplevert en voor verandering in de betaalmarkt zal zorgen.”

Even speculeren…onder de 30 cent
Het bedrijf gaat dus een betaaloplossing aanbieden maar noemt nog geen tarief. Het is geen bankvergunning gestart dus het gaat werken met een bestaande PSP. Wie dat is wil het bedrijf niet bekendmaken. Vage shit dus. Als wij een gok moeten doen op basis van de geruchten uit wandelgangen, tussen de zinnen van de woordvoerders door moeten luisteren en zelf wat moeten maken van de cijfers die wel bekend zijn verwachten we op zijn minst een tarief van 30 cent per transactie.

Waarom? Omdat je met een beetje omzet in de markt nu hier en daar ook al 35 cent moet kunnen onderhandelen en SEOshop is duidelijk dat iedereen hetzelfde tarief krijgt. Ook de kleinsten. Alle SEOshop-webwinkels hebben gezamelijk een (geschatte) omzet van grofweg 250 miljoen. Binnen het bedrijf zijn er verschillende scenario’s bekend maar in Ă©Ă©n van die scenario’s die ze zelf realistisch achten stapt toch wel zo’n 50% van de omzet over. Waarschijnlijk gaat hier ook de 80/20-regel op en kunnen ze met de top tien van hun klanten al snel dit scenario realiseren. Daarmee hebben we het dus direct over ‘een mooie top10-speler uit de Nederlandse ecommerce’. Als ook bij SEOshop de gemiddelde Nederlandse orderwaarde geldt hebben we het over 2,5 miljoen transacties per jaar en als je daarmee naar een PSP gaat, moet zo’n tarief onderhandelbaar zijn.

Kan dat niet lager?
Wat het tarief daadwerkelijk wordt, en of dat wel voldoende reden is voor klanten om over te stappen is natuurlijk maar de vraag. iDeal is eigenlijk al een relatief goedkope betaalmethode. Creditcards, achteraf-betalen of mobiele betaaloplossingen kosten veel meer. Daarnaast is iDeal als betaaloplossing al relatief vaak instabiel en wordt het slecht doorontwikkeld. Als je de bedrijfskosten betalen, marketing en logistiek met elkaar vergelijkt zou je bijna willen dat betalen iets duurder was en dat er ook daar wat geld vrijkwam voor zaken als onderhoud, innovatie of klantenservice. Persoonlijk zijn wij vanuit het blog daarom niet altijd blij met de iDeal-prijsoorlogen…

Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten