Groei aantal application stores

De populariteit van applicaties is groot, niet alleen voor de iPhone maar ook voor andere telefoons en software. Applicatie stores schieten dan ook als paddenstoelen uit de grond.

Apps
Ik hoorde in de trein onlangs een twaalfjarig meisje tegen haar moeder vertellen dat ze zo graag de applicatie die die haar broertje van tien ook heeft op haar iPhone wil hebben. Een vriend vertelde me dat zijn smartphone weet wanneer hij klaar is om wakker te worden, en hem dan wekt. En op televisie zag ik iemand bevallen met een iPhone aan haar zijde, om de weeën te timen. Verder lijkt iedereen geobsedeerd te zijn met het spel Farmville op Facebook. Kortom: applicaties veroveren de wereld. Om nog maar te zwijgen over de nieuwste gadget: de iPad. Ook hiervoor kunnen we een stroom aan applicaties en mogelijkheden verwachten.

Application stores
Al deze ‘apps’ worden verkocht via zogenaamde application stores waarvan er steeds meer op het internet te vinden zijn. Op dit moment zijn er in de VS 68 grote, bekende application stores. Enkele maanden geleden waren dit er nog maar 34. Apple’s eigen store heeft op dit moment verreweg het grootste aandeel in de applicatie verkoop, maar verwacht wordt dat hun aandeel in 2013 onder de 30% zal komen. Nog steeds een aardig aandeel, maar aanzienlijk minder dan op dit moment. En niet omdat de application store van Apple minder zal gaan verkopen, in tegendeel. Apple zal meer gaan verkopen, maar de markt wordt competitiever en er komen steeds meer grote, succesvolle application stores bij.

Ook Samsung opende onlangs een eigen applicatie store voor de Samsung smartphones, Google heeft er al een voor de vele Google applicaties, Facebook heeft zijn populariteit mede te danken aan de vele applicaties die er te krijgen zijn voor de site en ook Windows Mobile kan uiteraard niet achter blijven. En dit is nog maar een kleine greep uit het aanbod.

Marktplaatsen
Wat de winkels uniek maakt is dat de producten erop eigenlijk aangeboden worden door andere bedrijven dan de eigenaar van het platform waarvoor ze bedoeld zijn. Verschillende ontwikkelaars produceren de applicaties en bieden ze via de store aan aan gebruikers van het platform. Dit maakt dat de stores ingewikkelder zijn dan de gemiddelde webwinkel. Het zijn als het ware marktplaatsen die een tussenpersoon vormen tussen de ontwikkelaars en de consument.

Meerwaarde
Doordat de applicaties goedgekeurd zijn door het platform en ze via de store worden aangeboden behoudt het platform de controle over de kwaliteit ervan, en kan het de consument een meerwaarde van het product bieden. En de ontwikkelaars verkopen hun applicatie eerder doordat de consument meer vertrouwen in het product heeft omdat het via de store verkocht wordt. De winkel krijgt een deel van de opbrengsten uit de verkoop van de applicaties.   

De toekomst
App stores zijn op dit moment nog vrij basic. Met vooral basismogelijkheden als zoeken, afrekenen en reviews schrijven of lezen. Vaak zijn de winkels onderdeel van de website van bijvoorbeeld Apple, Facebook of Samsung.  

In de toekomst zullen de winkels veel groter worden. Er zullen grote, op zichzelf staande app stores bijkomen en meer functionaliteiten. Zo zouden consumenten en ontwikkelaars bijvoorbeeld via de store met elkaar in contact gebracht kunnen worden als er vragen zijn bij de consument. De stores zouden bundels van meerdere applicaties tegen een goedkopere prijs aan kunnen bieden. En ze kunnen interactiever worden, met een online community die informatie met elkaar uitwisselt. De mogelijkheden zijn legio, en waarschijnlijk is de explosieve groei van het aantal app stores nog lang niet voorbij.           

 

Dirkjan

Dirkjan

Dirkjan Vis is oprichter en eigenaar van Ecommerce News.

Bekijk alle berichten van Dirkjan

Gerelateerde berichten