Snelheid

Een (redelijk) snelle webwinkel wordt steeds belangrijker. Hoe snel je shop elke pagina kan laden is een factor voor zoekmachines en heeft veel invloed op de conversie van je webshop. Naast een mooi assortiment en een goede uptime, strijden veel spelers inmiddels ook om de snelste laadtijd.

Nieuws over snelheid

Onze laatste nieuwsberichten over snelheid zijn:

Waarom is snelheid zo belangrijk?

snelheid onlineEen snelle website is niet alleen belangrijk omdat Google dit sinds 2010 indexeert in de zoekresultaten, ook bij je bezoeker kom je niet meer weg met een laadtijd die te wensen overlaat. Hoe sneller de webwinkel is, des te groter is de kans dat een (potentiële) klant jouw shop positief beoordeelt en uiteindelijk een aankoop plaatst. De snelheid heeft een grote invloed op je conversiepercentage. Trage webwinkels zorgen daarentegen voor ergernissen, waardoor je klanten én omzet misloopt.

Wat maakt een website trager?

Zeker sinds we met z’n allen steeds vaker mobiel shoppen, telt iedere seconde. Het lastige is echter dat niet alleen de eisen van de consument toenemen, de online mogelijkheden doen dit ook. Zo bestaat de gemiddelde webshop allang niet meer uit productbeschrijvingen, afbeeldingen en wat achtergrondinformatie.

Een toenemend assortiment kan voor een langere laadtijd zorgen.

Animaties, social media-buttons, filmpjes en blogs zijn eerder regel dan uitzondering. Ook een alsmaar toenemend assortiment kan ervoor zorgen dat de laadtijd toeneemt. Bij een SaaS-oplossing is webhosting inbegrepen en aangepast op jouw wensen. Maar bij een open source-pakket zoals Magento of WooCommerce moet je zelf aan de slag met de juiste hosting voor je webshop.

Laadtijd checken

Er zijn verschillende tools waarmee je de snelheid van je webwinkel kunt meten. Bekende tools zijn bijvoorbeeld PageSpeed Insights (van Google) en GTMetrix.com. Bedenk wel dat het niet meer is dan een hulpmiddel om inzicht te krijgen in de prestaties.

De score is namelijk vaak gebaseerd op een eigen algoritme van de aanbieder, terwijl de daadwerkelijke snelheid ook sterk afhankelijk is van de verbinding van de bezoeker.

Volg je actuele laadtijd in Google Analytics.

Maak je gebruik van Google Analytics, dan kun je daar ook de laadtijden van je webwinkel volgen. Het rapport is wat beknopter dan veel andere aanbieders, maar het is wel een handig hulpmiddel voor Google Analytics-gebruikers.

Hoe kun je zelf de snelheid verbeteren?

Naast de juiste webhosting zijn er nog meer dingen die je zelf kunt doen om de snelheid van je webwinkel te verbeteren. Op het gebied van code is er de laatste jaren veel verbeterd. Ook het cachen, waarbij je een pagina statisch maakt, doet vaak veel voor de snelheid.

Webshops werken veel met beeldmateriaal. Die kunnen de laadtijd versnellen door goed naar de afbeeldingen te kijken. Kleinere afbeeldingen laden veel sneller dan grote, logge bestanden. Online zijn er verschillende diensten te vinden waarmee je afbeeldingen kunt verkleinen, zoals JPEGmini en PunyPNG.

Let er wel op dat de productafbeeldingen scherp blijven. Van superkleine foto’s van slechte kwaliteit, maar die wel snel laden, wordt ook niemand blij.