Maak je webwinkel mobiel

Maak je webwinkel mobiel

Mobiel internet is een van de opkomende media van nu. Als je niet achter de concurrentie aan wilt blijven lopen is het dan ook nu de tijd om te zorgen dat je webwinkel er ook op een mobiele telefoon goed uit ziet! Breng je webwinkel mobiel!

Mobiel internet is er al een tijdje, zeker op de PDA, maar pas met de nieuwe mobiele telefoons als de IPhone, BlackBerry Storm, de G1 van Google en de vele andere mobiele telefoons met snel internet voor een vaste prijs is het dé trend geworden. Een trend die de webwinkelier volgen moet.

Veertig miljoen Amerikanen maken al gebruik van mobiel internet

In Amerika, het land dat met dit soort technologieën toch regelmatig voorop blijft lopen is het gebruik van mobiel internet een gangbaar iets geworden. Enkel in de Verenigde Staten zijn er al 40 miljoen gebruikers die minstens eens per maand gebruik maken van mobiel internet (Bron: Nielsen Mobile). Ook in Nederland is mobiel internet enorm in opkomst.

Oké voor de webwinkels die zich niet meteen richten op de snelle trendsetters en nieuwe marketeers hoeft niet meteen een hele mobiele webwinkel gebouwd te worden. Mobiel internet is nog beperkt in techniek en in veel gevallen ook in de te verzenden dataverkeer. Echt mobiel shoppen is nog geen noodzaak. Wel zijn er andere toepassingen al goed mogelijk welke al gebruikt kunnen worden.

Vijf tips voor de ‘normale’ webwinkeliers onder ons:

1. Wees mobiel leesbaar

Zorg dat in ieder geval de voorpagina van je webwinkel via een mobiel te openen is of laat deze doorlinken naar mobiel.jewinkelnaam.nl. Niet alle programmeertalen en technieken werken al goed op de mobiele telefoon dus zorg altijd dat je deze in ieder geval even zelf gezien hebt. Laat in ieder geval gebruikers zien dat je bewust bent van hoe je webwinkel er op een mobiele telefoon uitziet. Een veelgemaakte fout is bijv. het uitsluiten van scrollbars. Deze kunnen op de PC zorgen voor wat minder mooi uiterlijk, maar zijn op de mobiel toch echt vaak noodzakelijk.

2. Zorg dat adresgegevens vindbaar zijn

Zorg dat men via een mobiele telefoon je adresgegevens kan vinden. Zeker voor webwinkels welke een afhaal- of bezoekoptie bieden. Niets zo fijn als bijna bij een webwinkel te zijn, dan het toch niet te kunnen vinden en via je mobiel even een kaartje te kunnen openen en te zien dat het om de hoek zit.

3. Plaats een favorieten link

Toevoegen aan favorieten of bookmarks niet meer van deze tijd? Met computers werd er de laatste tijd minder gebruik van gemaakt. Maar de meeste mobiele telefoons kunnen deze nu synchroniseren met de PC. Stel je eens voor: Je zit je te vervelen in de trein en komt een aardige website tegen en surft wat rond maar je scherm is net niet groot genoeg om alles te zien dat je wilt zien? Met een simpele bookmark weet je zeker dat je deze website later weer op je PC tegenkomt.

4. Laat een bezoeker zijn letterformaat kiezen

Een klein lettertype op een mooi beeldscherm kan vaak prima. Op een mobiel kan het er heel klein en lastig leesbaar uit komen te zien. De meeste mobiele telefoons bieden een inzoom functie maar je kunt bezoekers ook een handje helpen. Bijv. door bezoekers de keuze te geven het lettertype met een formaat te vergroten of verkleinen. Naast dat dit voor bezoekers die simpelweg slechter zicht hebben een mooie toepassing is, kan dit op de mobiel ook voor beter leesbare websites zorgen.

5. Begin een RSS of Twitter

Wil je niet je hele webwinkel ombouwen? De meeste mobiele telefoons werken ook met RSS readers. Daarnaast hebben grotere websites als Blogger.com of Twitter.com veel onderzoek gedaan naar het uiterlijk op een mobiele telefoon. Als je met je webwinkel je klanten mobiel wilt informeren over je laatste aanbiedingen, acties of nieuw assortiment is RSS of bloggen de manier zonder dat je hele webwinkel overhoop hoeft. Klanten zien via de mobiel het laatste nieuws en als ze geïnteresseerd raken en willen bestellen zoeken ze echt wel die PC even op.

Heb jij andere tips of succesverhalen over mobiel webwinkelen? We horen het graag.

Dirkjan

Dirkjan

Dirkjan Vis is oprichter en eigenaar van Ecommerce News.

Bekijk alle berichten van Dirkjan

Gerelateerde berichten