Mijnwebwinkel over updates, partners en techniek

Mijnwebwinkel over updates, partners en techniekHet is alweer even geleden dat we voor het laatst schreven over de webwinkelsoftware van Mijnwebwinkel, terwijl het een van de grootste spelers is in het segment, en in 2013 niet stil heeft gezeten. De aanbieder is dit jaar verdubbeld in het aantal programmeurs dus de hoogste tijd om de belangrijkste verbeteringen van Mijnwebwinkel eens op te sommen. Om te beginnen met de compleet nieuwe beheeromgeving die in oktober wordt gelanceerd!

Mijnwebwinkel is in 2005 gestart als webwinkelsoftware-aanbieder en in korte tijd uitgegroeid tot een van de grootste aanbieders waar je kant-en-klare webwinkelsoftware kunt huren voor een vast tarief per maand. Inmiddels zijn er een flink aantal concurrenten bijgekomen en neemt het totale aantal nieuwe webwinkels in het land langzaamaan af. Desondanks weet Mijnwebwinkel nog altijd een mooie groei te laten zien. “We verwachten dit jaar bij de aangesloten winkels een omzetgroei die vergelijk baar is met de cijfers die de Thuiswinkel Markt Monitor laat zien,” geeft Christian Waijers, die verantwoordelijk is voor communicatie en marketing, ons telefonisch aan.

Dat betekent dus een groei van zo’n acht procent, wat zeker mooie cijfers zijn. Om dat te kunnen realiseren moet de aanbieder zelf natuurlijk wel blijven investeren en dat is dit jaar ook zeker gebeurd. Zo zijn er dit jaar weer drie programmeurs bij gekomen waarmee het aantal is verdubbeld en met ook een extra marketeer zijn er inmiddels zo’n zestien mensen werkzaam bij Mijnwebwinkel. We merkten dit eerder aan de nieuwe startersgids en het cursusaanbod. Daarnaast is het bedrijf flink actiever geworden via Twitter en Facebook, wat nu ook officiële klantenservicekanalen zijn.

Compleet nieuwe beheeromgeving
Met zes man op techniek volgen ook technische updates elkaar met rap tempo op. Om te beginnen met de laatste update die zich vooral op de backend richt. Per oktober wordt de layout van de beheeromgeving flink aangepast. Doordat er steeds meer kan worden aangepast werd het tijd voor een duidelijkere indeling en een beter design van de beheeromgeving zelf. Voor een enkeling zal dit misschien even wennen zijn, maar op deze manier is er ruimte voor een veel uitgebreidere omgeving. Klanten die graag een heuse ‘tour’ willen zien kunnen via Google Hangouts een toelichting krijgen op de vernieuwde omgeving. Het werken met Google Hangouts is voor Mijnwebwinkel trouwens ook nieuw, maar het bedrijf verwacht bij succes dit wel vaker in te zullen zetten.

Ordersysteem en API recent aangepast
Overigens zijn de aanpassingen aan de beheeromgeving nu vooral cosmetisch, maar recent zijn er al grote technische aanpassingen doorgevoerd. Een grote recente update was bijvoorbeeld op het gebied van het ordersysteem. Dit is flink vernieuwd dit jaar waardoor enkele wensen van klanten zoals het automatisch meezenden van facturen, of het aanpassen van een hele serie orders in een keer, nu mogelijk is gemaakt. Daarnaast heeft Mijnwebwinkel de API aangepast zodat ook de orderfeed aan externe partijen kan worden gekoppeld. Het is nu mogelijk om op een handige manier een koppeling te maken met boekhoudpakketten. Offective en E-boekhouden zijn al gekoppeld en de verwachting is dat het aantal koppelingen nog wel zal worden uitgebreid.

Over koppelingen gesproken: Mijnwebwinkel heeft aardig wat nieuwe partners aangesloten dit jaar. MyParcel, The Feedback Company, Paytor en KoopZeker van Achmea zijn nu allemaal te integreren in de software. Verder zitten er nog enkele andere koppelingen aan te komen.

Naast het ontwerp van de beheeromgeving kan, indien gewenst, ook het uiterlijk van de webwinkels zelf binnenkort goed op de schop. Zo heeft Mijnwebwinkel het aantal templates uitgebreid en zullen er komende tijd nog flink wat nieuwe templates bijkomen. Het uiterlijk van de webwinkel is natuurlijk ook sterk afhankelijk van hoe je dit zelf inricht, maar ook daarbij wordt het steeds makkelijker om hulp in te schakelen. “Mijnwebwinkel staat steeds meer open voor partijen die iets voor onze klanten kunnen betekenen. Natuurlijk zijn we selectief in wie we accepteren maar vervolgens steken we wel echt tijd en aandacht in de relatie met onze partners en de communicatie hierover naar onze klanten toe. Zij kennen ons systeem goed en we houden de lijntjes kort. Vaak verzorgen deze partners een website/pagina exclusief voor Mijnwebwinkel-klanten met daarop speciale aanbiedingen of acties,” aldus Christian Waijers.

‘Kids Topdeals mooi voorbeeld van partnersamenwerking’
Een recent voorbeeld hiervan is Kids Topdeals. Een website met deals, inspiratie en aanbiedingen op het gebied van baby- & kinderspullen, cadeaus en hebbedingen. De site is ontwikkeld door een partner van Mijnwebwinkel. Alleen webwinkels die hierbij zijn aangesloten kunnen deals opgeven, waarmee er dus een unieke extra marketingkans gecreëerd is. Aangesloten webwinkels presenteren vervolgens zelf hun aanbiedingen die standaard zeven dagen op het winkelportaal staan en door de webwinkelier eenmalig met nog eens zeven dagen kan worden verlengd. Kids Topdeals zelf selecteert elke dag de drie beste topdeals. Deze zogenoemde dagtoppertjes zijn de leukste, meest opvallende of best geprijsde aanbiedingen van die dag.

Al met al zijn het fraaie updates die Mijnwebwinkel doorvoert en het is sowieso mooi om te zien dat niet alleen zij, maar ook andere webwinkelsoftware-aanbieders constant bezig zijn om de software te updaten. De groei van het aantal webwinkels mag dan wel afvlakken, Mijnwebwinkel en branchegenoten laten zien dat er nog steeds een boel mogelijk is in de wondere wereld van webwinkelsoftware!

Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten