Robin

Robin biedt klantcontactsoftware voor de ecommerce. Het is van mening dat retailers meer kunnen verkopen door klanten beter te begeleiden. Met de software kun je ‘verkopen als een retailer’.

Nieuws over Robin

Onze laatste nieuwsberichten over Robin zijn:

Het bedrijf werd in 2011 in Arnhem opgericht. In eerste instantie om met name kleinere webshops te ondersteunen, maar inmiddels is het bedrijf vooral in het midden- en topsegment actief, bij ondernemingen die een of meerdere klantenservicemedewerkers in dienst hebben.

Robin is opgericht door een club mensen die daarvoor al software ontwikkelden voor grote bedrijven, en had vanaf de start investeerders aan boord. Hierdoor kon het gelijk snel ontwikkelen, waardoor het softwarebedrijf in 2012 al finalist was van The Next Web Startup Rally en in 2013 zelfs de Thuiswinkel Innovatie Award won.

‘Software kan meer dan alleen service verlenen’

Robin wordt vaak gezien als klantenservicesoftware, maar het ziet zichzelf als meer dan dat. De oorsprong ligt in de gedachte dat webshops veel meer kunnen verkopen als ze de klant beter begeleiden. Dat gaat verder dan service verlenen alleen.

Natuurlijk bieden online retailers wel veel betaalmogelijkheden, verzendvariaties en een groot aanbod, maar als klant moet je het allemaal zelf uitzoeken. Dit zorgt voor een groot percentage mensen dat wel kijkt, maar niet koopt. Terwijl de klanten wel een koopintentie hebben als ze de juiste begeleiding krijgen.

‘Verkoop als een retailer’

In een fysieke winkel stapt de retailer proactief op shoppers af. Dat zorgt voor een veel hogere conversie. Ziet de klant niet in één oogopslag de juiste kleur, maat of kleding van zijn smaak, dan kan de retailer helpen door de producten naar de klant toe te brengen of door de klant daarbij te adviseren. Dit is wat Robin ook online wil realiseren.

Overname door CM.com

In oktober 2020 is Robin overgenomen door het Bredase en beursgenoteerde techbedrijf CM.com. De klantenservicesoftware zal deel uitmaken van CM.com’s Mobile Service Cloud-oplossing.

In 2020 werd Robin overgenomen door CM.com.

Ervaringen Robin

Robin is opgericht voor kleinere webwinkels, maar daar waren de ervaringen wisselend. Kleine webshops hadden wel baat bij de software, maar daarmee ben je er nog niet. Vaak is training nodig. Niet alleen voor de software, maar ook om beter te leren verkopen. Hierdoor is het aanbod met name geschikt voor bedrijven waarbij meerdere mensen contact hebben met de klant. Daar zijn momenteel dan ook de meest positieve ervaringen met Robin.

In hoeverre het slaagt in haar missie is per retailer verschillend. Vrijwel alle klanten gebruiken de software ook voor de klantenservice, waardoor het zeker een alternatief kan zijn voor oplossingen als Zendesk of andere CRM-software.