‘Stop het gebruik van te grote verpakkingen’

‘Stop het gebruik van te grote verpakkingen’

Meer dan één op de drie verpakkingsprofessionals ergert zich aan het gebruik van te grote verpakkingen. Een trend die door veel webwinkels wordt voorgezet, doordat producten in onnodig grote dozen worden gestopt en vervoerd. Dat moet en kan anders, zo vinden zij. “Ga eens een kijkje nemen bij Wehkamp in Zwolle”, luidde een van de adviezen.

Dat het gebruik van te grote verpakkingen een doorn in het oog van veel verpakkingsprofessionals is, blijkt uit onderzoek onder de bezoekers van verpakkingsvakbeurs Empack. In deze enquête werd gevraagd naar de trends, frustraties, toekomst en innovaties binnen de verpakkingsbranche, maar werd de bezoekers ook gevraagd om advies te geven aan webwinkeliers.

‘Webwinkeliers versturen producten in onnodig grote dozen’
Volgens veel ondervraagden was de grootste verandering in de afgelopen vijf jaar wel het gebruik van milieuvriendelijke verpakkingen en het duurzamer handelen tijdens het gehele verpakkingsproces. Desondanks is er een niet zo positieve rol weggelegd voor de online retail. Want in deze sector zijn er nogal wat webwinkeliers die producten versturen in onnodig grote dozen met extra vulmateriaal om de artikelen niet te laten schuiven. En dat moet volgens de professionals toch echt anders.

“Ga eens een kijkje nemen bij Wehkamp in Zwolle”, was een van de adviezen, terwijl een ander als commentaar meegaf: “Het is verleden tijd dat een potlood wordt verstuurd in een doos van 40 bij 40 bij 40 centimeter.” Voor een derde van de ondervraagden (37%) waren de onnodig grote dozen een problem dat gemakkelijk opgelost kan worden. “Het grootste aspect blijft, ook hierin, de verduurzaming. Van cradle to grave zou dit enorm bijdragen aan de CO2-uitstoot van een te verzenden pakket.”

Veel gelijkgestemden onder beursbezoekers
Volgens de organisatie maakte het feit dat er alleen maar open vragen werden gesteld, de enquête extra bijzonder. “Het is hierdoor namelijk opvallend dat binnen deze groep ondervraagden, die werkzaam zijn in verschillende functie en takken van de branche, er zoveel gelijkgestemden zijn. Dit toont aan dat er gesproken mag worden van algemene trends en bevindingen.” Het onderzoek werd onder meer dan 5.000 bezoekers van Empack gehouden. Van 12 tot en met 14 april wordt deze beurs ook gehouden in de Jaarbeurs te Utrecht.

Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten