Thuiswinkel Awards 2016: Bol.com beste webwinkel

Thuiswinkel Awards 2016: Bol.com beste webwinkel

De Thuiswinkel Awards zijn gisteravond voor de vijftiende keer uitgereikt en Bol.com werd hierbij uitgeroepen tot beste webwinkel van Nederland. De online supermarkt Picnic ging er vandoor met de prijs voor beste startende webwinkel. In totaal koos het publiek winnaars in 11 verschillende categorieën en werden er door de jury vakprijzen in vijf categorieën uitgedeeld. De omnichannel en game changer awards waren nieuw dit jaar.

Het was weer een mooi feestje in Noordwijk aan Zee. De Thuiswinkel Awards werden voor de vijftiende keer uitgereikt en dat leverde een aantal bekende, maar ook verrassende namen op. Dit gebeurde in vertrouwde categorieën, maar ook nieuw dit jaar waren de awards voor beste omnichannel-winkel en een prijs voor gamechanger, een retailer die de sector even goed wakker schudt met z’n innovatie. De winnaars van de Publieksprijzen XS, voor webwinkels met een omzet van maximaal 4 miljoen euro per jaar, werden eerder deze maand al bekendgemaakt. Gisteravond kwamen daar ook de winnaars van de Publieksprijzen XL bij.

Winnaars Publieksprijzen XL 2016

Baby & Kind kleertjes.com
Computers & Accessoires 123inkt.nl
Dames- & Herenmode TopVintage
Elektronica & Telecom belsimpel.nl
Levensmiddelen & Supermarkten Body & Fitshop
Pers. Verzorging & Drogisterijen Superwinkel.nl
Reizen Corendon.nl
Schoenen vanHaren.nl
Speelgoed & Cadeaus Greetz.nl
Warenhuizen bol.com
Wonen & Tuinen FonQ.nl

De winnaars kwamen tot stand doordat duizenden consumenten een maand lang de tijd hadden om hun favoriete webwinkel(s) te beoordelen. Een online consumentenpanel van GfK, gecombineerd met onderzoek onder eigen klanten, bepaalde de eindscore van de deelnemende webwinkels.

Vakprijzen uitgereikt
Naast de publieksprijzen werden ook dit jaar de vakprijzen uitgereikt. De winnaars hiervan kwamen tot stand na overleg van een vakjury bestaande uit deskundigen uit de online en retailwereld. “Wij hebben vooral gelet op feitelijke en overtuigende verhalen. Hoewel het moeilijk was om een keuze te maken, hebben de winnaars zich dit jaar echt weten te onderscheiden van anderen”, aldus juryvoorzitter Arjen Bonsing. “Zij hebben duidelijk en helder laten zien wat ze het afgelopen jaar hebben bereikt en waarom zij op dit moment de beste in hun vakgebied zijn. We mogen met de hele markt dan ook trots zijn op de winnaars.”

Bol.com is de beste webwinkel van het jaar
Bol.com werd door de jury vooral geroemd omdat ze keuzes maakten in het belang van de klant. Ook als deze niet sexy of direct zichtbaar zijn. Denk aan een grotere voorraad om te zorgen dat het foutpercentage bij bestellingen afneemt, of het verlagen van tarieven. Bol.com heeft uiteraard een groot aantal vaste klanten. Volgens de retailer zelf zijn er inmiddels zes miljoen Nederlandse klanten en één miljoen Vlamingen, met recht dus ‘dé winkel van ons allemaal’. Al wist presentator Jan Joost van Gangelen de retailer te prikkelen door aan te geven dat hij er al zestig keer wat kocht, nooit wat had teruggestuurd en altijd direct had betaald. Als je dan door de jury wordt geroemd voor klantenbinding, dan vond Van Gangelen het opvallend dat hij als vaste klant beloond werd met… een knaak. “Ik kreeg een mail omdat ik zestig keer iets had gekocht en daarvoor werd bedankt. Maar jongens, een knaak? Na al die aankopen?” Een prikkelende vraag die de zaal in ieder geval wel kon waarderen!

Omnichanneller de Bijenkorf & No-border speler VidaXL
De Bijenkorf voelde zich naar eigen zeggen bijna Leonardo diCaprio. De speler werkt al langere tijd naar een omnichannelstrategie. Vestigingen zijn gesloten, maar de tablets in de winkels, de app en site konden dit jaar door de nieuwe Omnichannel Award gelukkig echt op waarde worden geschat. VidaXL werd geroemd omdat het een ‘no-border-strategie’ hanteert. Het levert door heel Europa en alhoewel het zeker niet de bekendste retailer is van Nederland doet deze club wel rustig honderd miljoen euro omzet. Een vergelijkbare online omzet als instituten zoals Hema, Bijenkorf of Blokker!

Gamechanger Blendle
Last but not least heeft Thuiswinkel een nieuwe award in het leven geroepen voor een club die door middel van het internet of ecommerce werelden kan veranderen. Zowel Bunq als Picnic en Blendle waren daar zeker overtuigend in. De laatste heeft daarin wel de grootste stappen gemaakt en werd mede geroemd omdat het een markt weet uit te breiden; terwijl de andere twee spelers oudere spelers wegconcurreren doet Blendle het tegenovergestelde. In een wereld waarin kranten en journalistiek het commercieel lastig hebben weet Blendle ze een nieuw verdienmodel geven. Een krant zoals De Volkskrant weet zich enige tijd weer nieuwe abonnees te werven, en Blendle zou daar zomaar eens een grote rol in kunnen spelen.

Thuiswinkel Awards Vakprijs 2016

Beste Webwinkel van Nederland bol.com
Beste Startende Webwinkel Picnic
Beste Omnichannel Winkel van Nederland De Bijenkorf
Cross Border E-commerce Award VidaXL.nl
Game Changer Award Blendle.com
Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten