United Wardrobe verkoopt voor €1mn aan tweedehands kleding

United Wardrobe verkoopt voor €1mn aan tweedehands kleding

United Wardrobe heeft in bijna twee jaar tijd voor een miljoen euro aan tweedehands kleding online verkocht. De Nederlandse startup biedt een platform en een app waar consumenten hun afgedankte kledingen kunnen verkopen of juist gebruikte pareltjes van anderen kunnen bestellen.

United Wardrobe probeert zich te onderscheiden van andere tweedehands-platformen door pas uit te betalen als de kleding is ontvangen. “Over oplichting hoeven onze 120.000 gebruikers zich dan ook niet druk te maken”, zo zegt mede-oprichter Sjuul Berden.

Alle kledingkasten van Nederland inzien
De jonge ondernemer kwam op het idee voor de site toen hij merkte dat zijn zusjes stad en land afzochten op zoek naar dat ene perfecte jurkje of die paar schoenen. Er waren weliswaar websites waar jonge fashionista’s inspiratie kunnen opdoen, maar die hadden dan weer geen betaalfunctie. En je hebt natuurlijk sites als Marktplaats en Facebook, maar die hebben dan weer geen gerichte zoekfunctie die ingesteld is op kleding. Samen met Thijs Verheul en Joep Dohmen richtte Berden United Wardrobe op. Eén plek waar men alle kledingkasten  van Nederlandse modeliefhebbers direct kan zien en van daaruit kan shoppen.

Op 15 januari 2014 werd de website gelanceerd en dat verliep niet geheel stilletjes. Op de eerste dag mocht het al zo’n vijfhonderd inschrijvingen verwelkomen. En nu, nog geen twee jaar later heeft het al voor zo’n één miljoen euro aan tweedehands kleding verkocht.

Verdienen op transacties
Afgelopen juli bereikte het de mijlpaal van 100.000 gebruikers en stonden er zo’n 150.000 berichten op de website. United Wardrobe verdient op de transacties, doordat ze commissie (op basis van no-cure no pay) vragen. Over elke verkoop krijgt het bedrijf 10 procent commissie. Als het artikel veilig is aangekomen bij de koper, dan maakt United Wardrobe het geld over naar de verkopende partij. “Door dit businessmodel hoeven we geen reclames op ons netwerk te tonen en blijft de site aantrekkelijk en leuk voor onze gebruikers. Ook konden we zo vanaf dag één al omzet genereren.”

Om de kwaliteit te waarborgen, laat United Wardrobe niet alles toe. Het team achter de site maakt een selectie van producten op basis van kwaliteit van foto’s en de echtheid. Ook worden handelaren gemeden. Dit alles met als doel om gebruikers het gevoel te geven dat ze bij iemand in hun kledingkast staan te kijken.

Stap naar het buitenland
United Wardrobe heeft investeringsgeld opgehaald en wil hiermee haar netwerk internationaal verder uitrollen. Een lancering in België is inmiddels een feit en ook een uitbreiding naar Duitsland zit er aan te komen, zo maakte het bedrijf bekend.

Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten