Veel potentie voor online doe-het-zelfmarkt

Veel potentie voor online doe-het-zelfmarkt

De online markt voor doe-het-zelfartikelen mag in Europa dan wel nog steeds klein zijn in vergelijking met andere productcategorieƫn, deze markt heeft zeker wel potentie. Met name in Italiƫ en Spanje lopen vraag en aanbod niet lekker gelijk en zijn er voldoende kansen voor winkels die zagen, hamers en boren verkopen.

Uit onderzoek van USP Marketing Consultancy blijkt dat meer dan de helft van de Europese consumenten de online aankoop van zogenaamde ‘home improvement’-producten zou overwegen, terwijl dit percentage vorig jaar nog rond de 24% lag.

Alleen in ons land, Belgiƫ en Frankrijk zijn consumenten wat minder enthousiast over het online bestellen van DIY-producten. In Italiƫ en Spanje daarentegen is de potentie erg sterk, aangezien respectievelijk 83% en 76% een dergelijke aankoop zou overwegen, terwijl slechts 22% en 16% dit ook daadwerkelijk heeft gedaan het afgelopen jaar.

DIY marktVoor- en nadelen van online kopen
Zoals dat wel vaker gaat bij het verschil tussen online en offline, zijn er ook in de DIY-markt zo voor- en nadelen van online kopen te noemen. In dit onderzoek worden de ‘betere prijzen, het gemak om producten te vinden en te vergelijken en de betere openingstijden’ als voornaamste argumenten vĆ³Ć³r online bestellen aangedragen. Daar tegenover staat dat de stenen winkel juist een voordeel kan zijn als het gaat om de aandacht van het winkelpersoneel en het gemak om producten terug te sturen. “Als online verkopers van doe-het-zelfproducten hun kwaliteiten beter benutten, dan kan het grote potentieel van de online ‘home improvement’-markt worden vervuld”, aldus de onderzoekers.

Uit het onderzoek komt ook naar voren dat DIY nou niet de meest populaire productcategorie is. Geen verrassing, natuurlijk. Mode en schoenen worden procentueel gezien het meest gekocht, gevolgd door vakanties, media en elektronica. DIY bungelt ergens onderaan, onder het speelgoed, maar nog wel boven verzekeringen. “Dit is een teken van het onbenutte potentieel voor online kanalen in de DIY-sector, aangezien de andere cijfers laten zien dat de consument zeker bereid is om doe-het-zelfproducten online te kopen.”

Lees ook ons bericht “Wordt DIY dĆ© nieuwe ecommerce-trend?“, waarin we een korte analyse maakten over de huidige online activiteiten van Nederlandse DIY-spelers als Karwei, Gamma, Praxis en Hornbach.

DIY productcategorie

Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten