Recht Gezet: PSP garant voor iDeal?

 Zondagavond recht gezet rtl4: PSP's garant voor fraude iDeal betalingging het in het RTL 4-programma Recht Gezet! over een malafide webwinkel en een gedupeerde klant. Afloop van de zaak was dat de betalingsprovider uiteindelijk de klant tegemoet kwam en hem het geld terugbetaalde. Zullen meer klanten nu hun geld terugeisen bij een betalingsprovider?

John van den Heuvel in Recht Gezet op RTL4
In het RTL 4-programma gaat misdaadverslaggever John van den Heuvel op zoek naar zaken die niet kloppen en die dus recht gezet moeten worden. Zondagavond ging een deel van de aflevering over een webwinkel die een levering niet nakwam, terwijl de klant wel al had betaald. De webwinkelier bleek alleen helaas niet te traceren.

Einde aflevering? Zou een goed geïnformeerde ecommerce kenner zeggen? Nee hoor. Er werd gekeken waar het geld naar toe ging en dat bleken ‘schimmige tussenpersonen’ te zijn! Simpel en correct gezegd: De betalingsprovider die de transactie mogelijk maakte. In dit geval was dit Sisow. Na lang gestook van Van den Heuvel werd er inderdaad een oplossing gevonden: de betalingsprovider Sisow, die als het ware behandelde tussen de webwinkel en de klant, besloot het bedrag te betalen aan de gedupeerde klant. Later in de uitzending bepaalt Mollie, een andere PSP, hetzelfde besluit.

Eind goed al goed en haleluja John van den Heuvel die even de situatie heeft recht gezet. De klant is namelijk weer schadevrij. Dat de PSP hier als schimmige tussenpersoon werd omschreven, en mogelijk door de druk van de camera het geld terugstort zorgt alleen helaas niet voor het einde van oplichting of een beter ecommerce-klimaat. Sterker nog, de oplichter heeft het bewijs dat zelfs John van den Heuvel hem niet pakken kon!

Sisow en Mollie garant voor oplichting via iDeal!
De uitkomst is toch redelijk uniek te noemen. Want tot op heden was het niet de verantwoordelijkheid van de betalingsprovider dat de klant krijgt waarvoor hij betaalt. Die verantwoordelijkheid ligt nl. net als offline, gewoon bij koper en verkoper. De webwinkel is in deze de oplichter die de artikelen gewoon hoort te leveren. We durven rustig te beweren dat de klant eigenlijk geluk heeft dat het
dit keer inderdaad de PSP’s Sisow en Mollie waren want we
kunnen ons niet voorstellen dat Ogone of Docdata werkelijk het geld
terug zouden storten. We zullen het ze binnenkort eens vragen.

Sisow en Mollie moeten het echter hebben van relatief veel starters, en de reputatieschade die een programma als dit kan veroorzaken heeft ze blijkbaar nu tot een unieke oplossing gebracht. Maar alhoewel de PSP’s het nu brengen als vriendelijk gebaar, kunnen we er goed vanuit gaan dat meer gedupeerde klanten nu bij een bank of PSP aan de bel trekken en hun geld proberen terug te vragen.

De oplossing van Currence?
Last but not least is John ook nog even bij Currence binnengewipt. Daar is hij wel wat milder.  Bij Currence ziet het er vriendelijk uit en die komen er dan ook goed vanaf. Waarschijnlijk begrijpt John ook wel dat de cameramannen van Recht Gezet! vooral de naam van kleine bedrijfjes als Sisow en Mollie flink zwart kunnen maken. Die bedrijven moeten het al hebben van hun reputatie en een TV-uitzending met grofweg een half miljoen kijkers heeft dus wel wat impact daar.

Verklaring Goed Gedrag
Bij Currence vraagt hij vooral naar de toekomst. Currence geeft aan strenger toezicht te houden. Vanaf 2010 is officieel een KVK inschrijving verplicht voor een iDeal-aansluiting. In 2012 (het programma noemt maart) komt daar de VOG (Verklaring Goed Gedrag van de overheid) bij. Dat klinkt leuk voor consumenten maar is vooral een extra administratieve handeling voor alle webwinkeliers die ze mogen aanvragen.

Iets oplossen zal dat waarschijnlijk niet doen. Oplichters kunnen prima een KVK inschrijving regelen en ook die verklaring voor een goed gedrag zal ze niet afschrikken. Mogelijk vragen ze die even aan op naam van de kinderen, partner, of een goede vriend die tijdelijk ook even bij de KVK inschrijving bijgeschreven wordt.

Betalingsproviders: Maak je borst maar nat!

Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten