Wat te doen bij verdacht grote bestellingen?

Wat te doen bij verdacht grote bestellingen?

Als webwinkelier droom je er van om grote bestellingen te verwerken. Maar wat nu als je zó’n grote bestelling hebt gekregen dat het verdacht overkomt omdat je bestellingen gemiddeld van een veel lagere orderwaarde zijn. Verwerk jij die bestelling dan gewoon of gaan er gelijk alarmbelletjes rinkelen?

Het is natuurlijk des Nederlands om over alles te klagen, maar als je uit het niets een exorbitant grote bestelling krijgt, dan moet je je misschien toch maar even achter de oren krabben. Zo wordt er ook over gesproken op het Webwinkel Forum. Daar wordt gevraagd wat webwinkeliers doen bij een bestelling die minimaal tien keer groter is dan gemiddeld.

De reacties daar zijn wisselend. Om te beginnen is een kleine handmatige check op zo’n bedrag wellicht niet nodig maar wel gunstig voor je eigen nachtrust. Je kunt dan denken aan een simpele postcodecheck, even googelen op de naam van de klant en natuurlijk de betaling zelf controleren. Ook is het opnemen van contact met de klant natuurlijk een slimme zet, want je kan dan bedanken voor de opdracht, levertijd aangeven of zelfs eerlijk vragen waarom de order zo groot is.

Vooraf betaald? Geen reden voor argwaan!

Een medegebruiker vindt het vooral belangrijk om te weten hoe er wordt betaald. “Indien het bedrag vooraf wordt overgemaakt en dit niet met een fraudegevoelig betaalmiddel (creditcard) gebeurt, dan zie ik geen reden voor argwaan. Wel versturen wij zendingen boven een bepaalde waarde altijd verzekerd op.”

‘Argwaan is niet altijd nodig, het kan ook goed een relatiegeschenk zijn.’

Ook Henk-k is het ermee eens. “Zo lang ze maar betalen, toch?” Hij relativeert ook door te zeggen dat argwaan niet altijd nodig is, het kan namelijk ook heel goed een relatiegeschenk zijn. “Zelf heb ik afgelopen week zeventig pakjes met oranje vlaggetjes gekocht. Dat is vast meer dan het gemiddelde, maar in deze tijd niet heel spannend.”

Bijzondere voorwaarden aan de betaling

Ward legt uit dat grotere bestellingen misschien wat zeldzamer zijn, maar dat ze daarmee zeker nog niet uitzonderlijk zijn. “Je hoeft je pas zorgen te maken wanneer de klant bijzondere voorwaarden stelt aan de betaling (bijvoorbeeld volledig achteraf betalen) of aan de levering (bijvoorbeeld pallets verschepen naar een land in het voormalig Oostblok).”

Voer bij twijfel de benodigde checks uit.

De algemene tendens lijkt dan ook te zijn om opvallend grote bestellingen gewoon te bezorgen. Bij twijfel kun je natuurlijk de benodigde checks uitvoeren en pas als er rare eisen worden gesteld aan de betaling of bezorging moet je al wat argwanender zijn. Wat zijn jullie ervaringen op dit gebied?

Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten