Vergelijk: ‘Dit jaar zeker vijftig procent groei’

Vergelijk: 'Dit jaar zeker vijftig procent groei'We waren al op de hoogte dat Vergelijk.nl dit jaar met een nieuw jasje zou beginnen en begin dit jaar is er dan ook een nieuwe site gelanceerd. Inmiddels presteert deze beter dan de vorige, al is dit naar eigen zeggen ‘nog maar een kleine stap van het bedrijf op weg naar een nieuwe merkbeleving.’

Vergelijk heeft in 2014 haar complete strategie herzien. Na eerdere battles met onder andere de Google (Panda)updates en de vergelijkingssite van Google zelf, heeft het ’t afgelopen jaar besloten niet langer een generieke vergelijkingssite te willen zijn. Er is uitgebreid doelgroepen-onderzoek gedaan (waaruit ijkpersoon ‘Lisa’ is gekozen) en enkele afdelingen van het bedrijf werden volledig op de kop gezet. Zo is de afdeling klantenservice aangevuld met enkele enthousiaste blijmakers, is de site uitgebreid met een groot aantal nieuwe categorieën, maar is ook de site in een nieuw jasje gehangen. Uiteindelijk wil het bedrijf een groei realiseren van 50% meer bezoekers. Het aantal kliks zal zelfs nog harder moeten groeien.

Of die groei wordt gehaald, is natuurlijk altijd spannend en de eerste dagen bij Vergelijk.nl was dat zeker niet anders. De oude versie heeft zoveel A/B-testen doorstaan dat ze rekening moeten houden met een stroeve start. Joris Verwater, Chief Happy Customers bij Vergelijk.nl, geeft telefonisch aan dat hij inmiddels blij is met de resultaten daarvan. “Ook in dit geval scoorden we de eerste dagen beduidend minder. We zijn met een klein team in de warroom gaan zitten, wat betekent dat we ons van vroeg tot laat 100% focussen op waar de nieuwe site slechter scoort, om vervolgens de struikelblokken weg te nemen. Inmiddels kan ik wel zeggen dat de site voor ons veel beter presteert dan de vorige editie.”

Warroom van Vergelijk.nl
De warroom van Vergelijk.nl met op de achtergrond en blij toekijkende Lisa.

Beter scoren qua SEO
“Daarmee zijn we er uiteraard nog niet, want ook de aangesloten webwinkels zullen dit moeten ervaren. Al sturen we nog zoveel traffic door, als het bij hen niet converteert hebben we alsnog een probleem. Maar ik heb er vertrouwen in dat het daar ook wel goed zit en dus kunnen we door naar de volgende stap. Om te beginnen naar meer traffic. De nieuwe categorieën brengen natuurlijk veel extra traffic maar de nieuwe site zal ook qua SEO beter moeten scoren, en door de wisselingen in de site is onze kwaliteitsscore in SEA gereset. Dat moet opnieuw worden opgebouwd. Maar alleen de nieuwe categorieën en indeling zorgen al voor een grote groei aan traffic en kliks. Dus ondanks dat vijftig procent groei erg ambitieus klinkt, er zit zeker wel een goed plan achter.”

Het gaat dus de goede kant op, al blijft de tijd dringen. Op het programma staan ook nog de wisselingen van Frankrijk en België deze maand, en Finland begin komende maand. De groei van vijftig procent is namelijk als Compare Group uitgesproken. Joris geeft echter aan dat met name door het harde werk in de warroom de planning nog volgens schema loopt. “In ontwikkeling lopen we een periode voor en met deze site-lancering zijn we er dus nog niet. Er staan nog veel mooie veranderingen aan te komen waar ik zelf misschien nog wel trotser op ben.”

Elcheapo offline
Bij eerdere aanpassingen werden deze vaak geplugged op zustersite Elcheapo, waar we dus snel even kijken of we daar al een glimp van de toekomst kunnen opvangen, maar nee. “Elcheapo is inderdaad met de lancering offline gehaald. In 2015 willen we ons sterk richten op een betere merkbeleving en daar past een testsite met een compleet andere naam natuurlijk niet bij.

Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten