Weblogs en ecommerce

Geplaatst op door eigen redactie in de categorie algemeen

Weblogs en ecommerceEcommerce is inmiddels niet meer weg te denken uit ons online leven, maar wat te denken van weblogs? Deze online dagboeken en verzamelplekken voor allerlei interessante content zijn nog steeds een groot succes, ondanks de concurrentie die ze kennen van microblogsites of social media. Wij gingen op onderzoek uit en keken naar wat Nederlandse weblogs doen of hebben gedaan op het gebied van ecommerce.

Wat in ons land nou de eerste weblog was, is lastig te zeggen. Voordat de term hier voor het eerst viel, waren er al wat sites actief die een zelfde insteek hadden als een weblog. Vast staat in ieder geval dat websites als Alt0169.com, Tonie.net en Prolific.org (van Caroline van Oosten de Boer, die ook wordt gezien als de eerste Nederlandse Twitteraar!) een van de eerste echte weblogs waren.

Later, met de komst van gratis diensten als Blogger, Web-log.nl, LiveJournal, Punt.nl en nog tig anderen, werden er continu weblogs uit de grond gestampt. Sommige werden louter opgezet als persoonlijke dagboeken met een beperkt lezerspubliek, andere waren ambitieuze initiatieven met als doel zoveel mogelijk bezoekers aan te trekken. In de loop der jaren zijn er zo een aantal grote en succesvolle Nederlandse weblogs ontstaan, waarvan GeenStijl misschien wel de meest bekende is. Maar wat doen of deden al deze weblogs met ecommerce?

GeenStijl
Tijdens de hoogtijdagen van weblog GeenStijl werd er een heus eigen kledingmerk gelanceerd: Geenlijfstijl. De kleding werd online verkocht via GeenLijfstijl.nl, maar verscheen ook offline in de Chill-Out-winkels van de Bijenkorf. “Je bent wat je draagt. Je kleding vertelt wie je bent. GeenStijl staat als geen ander merk voor het uiten van haar ongezouten waarheid en het verkondigen waar ze voor staat. Waarom zou de rest van Nederland dat ook niet kunnen? GeenStijl introduceert haar eigen kledingmerk: GeenlijfStijl. Prikkelende t-shirts met grafische prints voor boys en girls. T-shirts die verwijzen naar topics die in de GeenStijl-actualiteit zijn zoals de laatste trend op het gebied van suicide bombing: kleine meisjes met semxtex lunchkoffertjes. Naast de basiscollectie komt GeenlijfStijl regelmatig met limited editions van actuele t-shirts van onderwerpen die op dat moment in de belangstelling staan op GeenStijl en Nederland bezig houden”, zo viel er op de site te lezen. Echt een succes leek het niet te zijn geworden, want zo’n twee jaar later stierf de site een stille dood. Opmerkelijk is dat op de goodies-pagina van GeenStijl er nog wel steeds melding wordt gemaakt van de webwinkel! Al bevat die pagina sowieso alleen maar verwijzingen naar producten die niet meer via die links zijn te bestellen. Op de Hyves-paginaof all places – zijn in ieder geval nog een aantal foto’s van shirts te zien.

Retecool
Retecool was er ook vroeg bij in weblogland. De site ging in 2000 online en werd bekend van de vele ‘fotofucks’ die de redactie en bezoekers maakten van gebeurtenissen uit de actualiteit. Ook Retecool heeft het eventjes geprobeerd in de t-shirtmarkt. Hiervoor ging het een samenwerking aan met FreshCotton. De t-shirts zijn voor zover wij weten niet meer te koop, maar ze zijn nog wel te zien op een archief-pagina.

Flabber
Flabber werd in 2002 opgericht in een studentenkamertje in Nijmegen en is eigenlijk al vanaf het begin het brave jongetje uit de weblogklas geweest. Braaf, maar niet onschuldig. Jarenlang heeft de ‘slager’ van dit weblog iedere week weer ‘willekeurig vleesch’ opgezocht op internet om de lezer zo z’n wekelijkse portie vrouwelijk schoon voor te kunnen schotelen. Flabber werd pas echt bekend bij het grote publiek toen het filmpjes van New Kids ging uitzenden. De jongens uit Maaskantje waren tóén nog niet bekend, maar dat veranderde, mede door de filmpjes op deze weblog, al snel.

Net als GeenStijl en Retecool vond ook Flabber op een gegeven moment de tijd rijp om zich te wagen aan de online verkoop van t-shirts. Alleen liet Flabber het niet bij stukjes textiel zitten, ze verkochten ook muismatten, boxershorts, strings en tassen met daarop het groene Flabber-logo of een retro-icoontje. De shop was gemaakt via Spreadshirt, waarbij mensen hun eigen webwinkel kunnen beginnen en door het uploaden van afbeeldingen zo unieke t-shirts en andere kleding kunnen verkopen.

Volkomenkut
Volkomenkut, nu netjes VKmag genoemd, ontstond in hetzelfde jaar als Flabber en raakte bekend door het lanceren van enkele soundboards, het plaatsen van naaktfoto’s van Christina Aguilera en de samenwerking met Kim Holland. In de hoogtijdagen, zo’n zeven à negen jaar geleden, bood de weblog ‘merchandise’ aan, wat zoveel inhield als dat er via (wederom) FreshCotton t-shirts met opdrukken werden verkocht. Via Archive.org konden we de Volkomenkut-shirts op de site van FreshCotton helaas niet meer vinden, wel vonden we onderstaand archiefmateriaal. Is ook wat waard. Overigens werkte de weblog drie jaar geleden ook samen met FreshCotton en voetbalblog Football Culture om een speciaal WK 2010-shirt op de markt te brengen.

Jaggle
Jaggle werd in 2003 opgericht (hetzelfde jaar als GeenStijl) en groeide dankzij een aantal succesvolle berichten (zoals ‘creditcard googlen’ en de naaktfoto’s van Bridget Maasland) uit tot één van de grotere weblogs die ons land kent. Het succes van Jaggle is de laatste jaren echter tanende, wat er ondermeer in resulteerde dat zustersites Glizzy (gericht op vrouwen), Moefz (film- en muziek-berichten) en Sqorts (sportsite) al snel weer werden opgedoekt.

In 2008 startte Jaggle een klein webshopje, wederom gebruikmakend van de diensten van Spreadshirt en het verrassende is dat deze webwinkel nog steeds online is! Je kunt kiezen voor simpele shirtjes met het Jaggle-logo of voor dito shirts met Jaggle-jargon.

Weblogs en ecommerce… geen match made in heaven?
Zo resumerend lijkt het erop dat weblogs en webwinkels nog niet echt samen lijken te gaan. De webwinkel van Geenstijl inclusief de offline samenwerking met de Bijenkorf leek veelbelovend maar na een jaar of wat moesten alle partijen toch concluderen dat het project weinig levensvatbaar was. De andere weblogs kwamen niet verder dan een kortstondige samenwerking met FreshCotton of een zelf opgezet Spreadshirt-webwinkeltje.

En dat is ergens best wel jammer, maar ook wel begrijpelijk. Weblogs moeten het vooral hebben van hun vaste bezoekers. Goede weblogs bouwen een trouwe community op rondom hun eigen site en die community raakt op een gegeven moment bekend met de tone of voice van de redacteuren en soms ontstaan er zelfs heuse catchphrases, die alleen de trouwe fans van die bepaalde weblog herkennen. Zulke inside jokes kun je prima verkopen als slogan op een shirt, maar verder dan de echt trouwe fans zul je niet komen qua klantenkring. En ook de casual lezer zal niet snel met een t-shirt van een weblog willen rondlopen. De enige echte klanten die zo’n weblog dan kan aantrekken zijn de diehard-fans. En dat zijn er vaak toch net iets te weinig om er een succesvolle webwinkel voor te runnen, waarbij het aanbod veelvuldig ververst wordt.

De enige weblog die wat ons betreft nog best wel wat succes had kunnen hebben in de ecommerce is GeenStijl. Hun roze logo is bekend bij een boel mensen, zowel online als offline en had het volgens ons prima kunnen doen op bijvoorbeeld agenda’s of etuis van middelbare scholieren. Maar is hiermee dan gelijk duidelijk dat het nooit wat zal worden tussen weblogs en webwinkels? De toekomst moet het uitwijzen. Wellicht dat weblogs in ons land de komende jaren een heel andere rol zullen gaan vertolken, of dat er nieuwe grote weblogs opstaan. In zo’n geval zou het zomaar kunnen dat een van die sites wél op een succesvolle manier ecommerce weet te verwerken in het businessplan…

Tags

Deel

Verder lezen

Reacties