Webwinkels niet blij met postvrije maandag

Webwinkels niet blij met postvrije maandag

Als het aan staatssecretaris Bleker ligt wordt het aantal verplichte bezorgdagen teruggebracht van zes naar vijf. Daarmee komt de maandag te vervallen. Begrijpelijk voor PostNL, maar een doorn in het oog van webwinkels.

Nu bezorgt PostNL op maandag al nauwelijks post, slechts twee procent van alle poststukken wordt op deze dag bezorgd, maar dat weerhoudt webwinkeliers er niet van om weinig positief te reageren. Want zelfs al bezorg je amper op maandag, het helpt wel in de belofte naar de klant. Een slogan als vandaag besteld, morgen in huis, is bij pakketjes die door de brievenbus gaan op deze manier niet echt meer mogelijk.

Vandaag besteld, morgen in huis-slogan gaat zo niet langer op.

Post pas op dinsdag bezorgd

Webwinkeliers niet blij met vrije dag PostNL“Je doet als webwinkelier je best om alle levertijden zo kort mogelijk te houden en daarbij is het weekend toch altijd een behoorlijk breekpunt. Je kunt dan uiteraard wel je levertijden in werkdagen aangeven, maar veel klanten tellen het weekend gewoon mee. PostNL maakt dit weekend op deze manier alleen maar langer”, aldus gebruiker ‘PQU’.

Pakketten die vrijdag zijn verstuurd komen dan op dinsdag aan.

DHL bezorgt sowieso niet op maandag, maar nu gaat PostNL dat hoogstwaarschijnlijk dus ook niet meer doen. “Daar komt dan nog eens bij dat post die op vrijdag verstuurd wordt in sommige gevallen niet op zaterdag bezorgd wordt en in die nieuwe situatie dus pas op dinsdag bezorgd gaat worden. Dat is echt niet acceptabel”, zo sluit ‘PQU’ zijn relaas af. Op andere sites klagen mensen juist dat ze al jaren geen post krijgen op maandag.

Kosten drukken vanwege afname van postbezorging

De verandering in het aantal bezorgdagen lijkt een logisch gevolg van het feit dat steeds meer via internet gebeurt. Mensen en bedrijven sturen verjaardagskaartjes, bankafschriften en rekeningen via internet, wat vroeger met de post gebeurde. Dat uit zich ook in het aantal brieven dat jaarlijks wordt verstuurd. Was dat vijf jaar geleden nog 5,6 miljard, nu zijn dat er nog ‘maar’ 4,8 miljard. De kosten per brief stijgen dus.

Dat PostNL aan de andere kant bij het bezorgen van pakketpost enorm veel in omzet stijgt door datzelfde internet wordt helaas dus niet meegenomen.

Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten